Pohodlné otevírání kufru z kabiny |
||
Protože se kufr u sedanu otevírá standardně pouze klíčem, byla tato úprava mezi prvními provedenými. Jako nejjednodušší je montáž klasického serva od centrálu, dá se pořídit např. na www.pselectronic.cz pod označením AM900 (dvoudrátové) za 227,- Kč. Kdo nemá centrál, může koupit celou sadu za 690,- Kč, popřípadě i s dálkovým ovládáním za 1290,- Kč. Vřele doporučuji propojení s alarmem, vyjde to ještě levněji. Bližší info v sekci Alarm. |
||
Táhlo od serva k zámku má tvar podobný šperháku a jeho rozměry jsou zřejmé z přiloženého obrázku táhlo serva. Připevnění serva je provedeno pomocí děrovaného pásku dodávaného s novým servem. Servo připevněte do prolisu víka kufru, kde je znak Dacia. Pásek příslušně naohýbejte tak, aby se servo nikde nedotýkalo a neklepalo. Pásek je přišroubován k víku samořeznými šrouby. Doporučuji díry ošetřit barvou, aby při kondenzaci vlhkosti nezačalo rezotvorné bujení. Táhlo serva nejprve protáhněte okem serva, celé to prosuňte otvory ve víku a druhý konec táhla protáhněte okem zámku. Původní táhlo od zámku ponechejte, nové táhlo ale musíte dát pod něj, aby se vzájemně neblokovaly jejich funkce. Nebo pro jistotu můžete původní táhlo vyndat a případně vyndat i zámek a díru zaslepit, abyste nenutili opálené odemknout si váš drze zamčený kufr. Po protažení a usazení serva musí vše chodit bez drhnutí a dotýkání se, s dostatečnými vůlemi proti klepání. Chod serva musí být lehounký, po vyjetí a odemčení se musí volně vrátit zpět díky pružině v oku zámku. Nezapomeňte, že otřesy při zavírání, mráz a další vlivy jakoukoli nepřesnost či nedostatek umocní a pak třeba neotevřete. |
||
Elektrické zapojení je jednoduché, jeden drát serva uzemníte, druhý přes spínací tlačítko a pojistku připojíte k trvalému plusu. Nejprve si natáhněte drát přes pojistku k tlačítku. Odběr není vysoký, stačí pojistka 5A. Umístění tlačítka je jen na Vás, já volil místo na středovém tunelu pod ruční brzdou, aby kufr mohl otevřít podle potřeby i spolujezdec. Někdo si tlačítko dal nad ovládání sklonu světlometů a tím zase zamezil zvědavým spolucestujícím za jízdy mačkat neznámá tlačítka. Pak protáhněte drát až do víka kufru. Před finálním zapojením vyzkoušejte funkci serva, zda vše chodí lehce a hlavně jestli po stisknutí tlačítka servo odemkne. Máte šanci 50/50, že dráty budou prohozené a servo nevyjede, ale má snahu zajíždět. Pro zvýšení ovládacího komfortu doporučuji použít alarm (viz sekce Alarm), který umí dálkové odemykání kufru a pro zvýšení údivu kolemjdoucích je možná úprava automatickým zvednutím víka kufru. O tom v sekci Kosťova pumpička. |
||
Kdo je zručnější a chce trochu elegantnější, nicméně pracnější variantu, může použít servo ze zámkového mechanismu z vrakoviště. Já použil mikroservo z kufru ochcávky, které jsem schoval pod plech, takže jsou vidět pouze dva šroubky a nic víc. Na vrakovišti stojí okolo stovky. Vedení táhla je složitější, navíc je mimo osu zámkového oka, tudíž je potřeba si s tím řádně vyhrát. Aby toho nebylo málo, toto servo původně slouží pouze k zajištění a odjištění zámku, tudíž nemá potřebnou sílu a samo se nevrací. Protože nic není nemožné, pro zvýšení síly lze použít přídavnou pružinu a pro návrat elektroniku. Za tím účelem jsem stvořil zapojení uvedené na obrázku otevírání víka kufru dle Kosti Kostiče. |
||