Kosťova pumpička

 
     
  Už dávno jsem chtěl namontovat plynokapalinový tlumič k samočinnému otevírání víka kufru po stisknutí
tlačítka v kabině.. Jenže má lenost byla silnější. Díky Vláďovi Bendovi jsem se dokopal zajít na vrakoviště
a vybrat si ten správně špatný tlumič. Našel jsem ho a měl shodou okolností na sobě nápis Renault. Jenže
při montáži má lenost zvítězila nad mou vytrvalostí. Koneckonců ten tlumič si tam může dát každý, tak jsem
se zamyslel, jak to udělat jednoduše a zcela originálně.
 
 

Podařilo se! Je to sice recesistické řešení pro kutily jako já, ale sklízí o to větší úspěch. V tesku jsem si koupil minipumpičku na kolo za 39,- Kč (blistr Tesco pumpa mini, kód XX0363). Je ale zapotřebí vybrat si funkční
bytelnou pumpičku, protože všechny ostatní jsou jen nefunkční parodie s cenami i přes 200,- Kč. Viz foto.
Postup implantace je následující: Nejdříve jsem odřízl výstupek v hmatníku pístu pumpičky, aby se pumpička
vešla do původní pružiny víka kufru. Poté jsem pod šedivou matici, kterou se tělo pumpičky připevňuje k ventilku
(nahrazuje klasický šlahounek), vložil vystřižené kolečko z tvrdých plastových desek (síla asi 0,3 mm,
průměr kolečka asi 1 cm).

 
 

Do tohoto kolečka jsem špendlíkem propíchl nepatrnou dírku (pouze na špičku špendlíku, aby dírka byla
co nejmenší, asi jen 0,1 mm). Tím jsem stvořil jednocestný tlumič. Z plechového pásku cca 1x10 mm o délce
cca 5,5 cm jsem udělal přezku v přibližném tvaru řeckého písmene omega a nasadil ji na jeden konec pružiny.
Viz foto. Obdobně jsem naohýbal cca 1,5 mm silný drát a dal ho na druhý konec pružiny. Na stranu pumpičky
s bývalým hmatníkem jsem přichytil kobercový čtverec, který v pružině již byl z výroby. Pak jsem pružinu
natáhl a vsunul do ní upravenou pumpičku. Pístem směrem k plíšku, šedivá matice se zachytí pod drátek.
Viz foto. Pak se celá pružina i s pumpičkou dá na původní místo.

 
 

Pro zvýšení síly pružin stačí použít spodní polohu úchytů a o půl otáčky je zkroucením utáhnout. Na problém
jsem narazil u víka kufru, na kterém je připevněné křídlo. Víko je díky němu těžší a je nutné do stávající
pružiny vložit ještě jednu pružinu s menším průměrem, která se dá získat na vrakovišti z kufru jiného sedanu.
Menší tlumící síla pumpičky se dá doladit zvětšením dírky ve vloženém kolečku. Tím je celá úprava hotová.
Může se zdát komplikovanější, než je použití plynokapalinového tlumiče, ale je naprosto šílená, nemyslíte?