Umlčení bouřliváka
 
 
17-12-2009
 
     
  Dalibor Šimek se s námi podělil o vlastní zkušenosti s odhlučněním Logana MCV. Jsme rádi, že Vám jej můžeme nabídnout a autorovi děkujeme.  
     
 

Rady a popis pro ty, kteří se rozhodnou pro dodatečné odhlučnění Dacie Logan MCV.

Teorie a některé rady jsou universálněji platné i pro jiná auta.

Úvod:

Uvedené informace jsou založeny na důkladném, cca půlročním pronikání do tajů teorie i praxe odhlučňování vozidel a použití odhlučňovacích materiálů.

Předem upozorňuji, že komplexnější odhlučnění, které Vás opravdu překvapí, je poměrně rozsáhlý proces a míst, do kterých zasáhnete, je hodně. Sám jsem některá místa z časových, technických i jiných důvodů vynechal a odhlučnění lze proto provést důkladněji, než jsem jej provedl já.

Pro představu - vše, co jsem dělal (popsáno v kapitole PRAXE), je zvládnutelné jednou, do té doby rozebíráním a skládáním aut nepoznamenanou osobou za cca 4 - 5 dní soustavné práce od rána do večera (oběd s sebou, pevné nervy taktéž :). Bohužel je to bez fotek, neb jsem byl v časovém presu a nechtěl jsem se zdržovat, nehledě na to, že je člověk furt od něčeho špinavej. Ale důležité věci je možné vidět v některých uvedených internetových odkazech.

Teorie:

Zdroje hluku jsou v první řadě motor a jeho uložení, dále převodovka, aerodynamický šum, závěsy kol a odvalující se kola. Hluk se pak dále od zdrojů dobře šíří jednak vzduchem, jednak vibracemi kovovou strukturou karosérie a lehce tak proniká i do kabiny. Projevuje se např. i velká plocha netlumených plechů střechy, díky čemuž zvuk v kabině více rezonuje. Dle různých zdrojů je klíčovým místem pronikání hluku motoru do interiéru prostor kolem řidičových nohou a závěsů levých předních dveří, což je vidět i na grafickém ztvárnění v následujícím odkazu analyzujícím nový Renault Mégane - http://www.daciaclub.ro/index.php?act=Attach&type=post&id=58003, přičemž i u jiných aut bude výsledek obdobný.

Odhlučnění spočívá v:

-    omezení vibrací kovových částí karosérie, které se pak sami díky vibracím stávají zdrojem hluku

-    zamezení prostupu hluku do kabiny

-    pohlcování hluku v místech vzniku, případně přímo v kabině

Pro všechny tyto případy existuje specifická skupina materiálů, které hlučnost omezují, přičemž některé materiály kombinují i dvě vlastnosti.:

 

Omezení vibrací - tlumení

Pro omezení vibrací kovových i plastových částí i pro výrazné omezení prostupu zvuku se používají antivibrační (tlumící) materiály, známé a často používané autohifisty, kteří tak potlačují rezonance plechů a plastů a podstatně zkvalitňují zvuk svých výkonných audioaparatur. Jsou to různé elastické nátěry (např. Dynashield, Terophon, Dinitrol), pasty (např. oblíbená Brax) či nejpoužívanější samolepící pláty z obvykle vysoce viskozní, asfaltózní hmoty na bázi bitumenu, butylkaučuku apod. (např. Dynamat, Sikadamp, TBP, Zealum, TecSound, Stinger, Doromat,  Terodem, Würth - obj. číslo 890 100 060, Dinitrol, Vibraflex apod.), často s krycí hliníkovou fólií která tomu dodává soudržnost a kryje hmotu před působením okolního světa a která navíc odráží teplo, tedy funguje i jako tepelná izolace. Tlumící materiály jsou různé ceny a kvality, objektivní srovnání jsem nenašel (a zřejmě ani neexistuje), různí lidé dávají přednost různým z nich. Obecněji vzato však jako etalon a legenda v této oblasti slouží americký Dynamat. Hodně závisí na ceně, některé tyto materiály jsou až extrémně drahé. Je potřeba (krom vlastní tlumící schopnosti), aby pláty dobře lepily, nezapáchaly a byly dostatečně teplotně odolné, by se v autě na slunci zejména na svislých plochách či na střeše neroztékaly a neodpadávaly. Tyto materiály jsou dostupné zejména skrze internetové obchody s autohifi (www.ahifi.cz - rozvoz po Brně zdarma při nákupu tuším nad 1500 kč, www.audioland.cz, www.prodej-autohifi.cz , www.prohifi.cz, www.ahw.cz  - odkazy tlumení či tlumící materiály), či např. u fy Vestin i v kombinaci se zvukpohltivými materiály (www.vestin.cz , či http://www.tappaja.com/autohifi/materialy/index.htm ) či např. http://www.a-c.cz/cz/sortiment/f115.htm . Tyto či podobné antivibrační materiály aplikují v určité míře na větší plechové plochy i samotní výrobci automobilů (např. Toyota používá pláty SikaDamp v Lexusech, Ford například i antivibrační tvrdnoucí pastu na podlahu v kufru, aspoň tedy u Focusu I. generace). Na nalepené kousky těchto plátů narazíte i v Dacii, avšak z cenových důvodů v dosti malém množství, např. na podlaze, bocích, dveřích, střeše (pouze u sedanu, u MCV ne, tam se vibrace omezují vlnkovitým profilováním plechu). Výrobcem je francouzský Ixell, který pro Dacii dodává i tmely, laky apod., u nás zastoupení nemá). Některé tlumící pláty je pro účinnou instalaci třeba nahřívat, by dostatečně změkly a dobře se tvarově přizpůsobovaly (např. Vibraflex, Terodem atd.).

Existují i varianty tlumících materiálů ve spreji - např. Dynashield spray pro hůře přístupná místa. Je to ale ve srovnání s aplikací plátů trochu špinavá práce, lítá to všude okolo a musíte dát pozor, ať to nezanesete někam, kam to nepatří (do různých mechanismů apod.).

Instalace antivibračních plátů, past či nástřiků a nátěrů je, dá se říci, základem úspěšné odhlučňovací kůry.

 

Omezení prostupu hluku

Omezení prostupu zvuku řeší i skupina v předešlé kapitole popsaných tlumících materiálů pro omezení vibrací.

Výrobci speciálních tlumení pro auta – již zmiňovaný  Dynamat, dále Zealum, Audiocomp, SinusLive, Stinger apod. nabízejí  i další materiály tohoto druhu a proto i zde platí odkazy na různé internetové obchody z předešlé kapitoly, kde lze tyto materiály vyhledat.

Jinak lze pro omezení prostupu hluku využít jiné, spíše hutné elastické materiály, např. pláty z pryže EPDM, různé hustoty (např. v kamenných obchodech Řempo, či internetové obchody Řempo, či Gumex. Vhodné například na podlahu na antivibrační materiály. Zesilují omezení vibrací a prostup hluku do kabiny. Dalším příkladem zvukově neprůstupných materiálů jsou různé „gumózní“ izolační pěny, určené jako tepelné i protihlukové izolace technických zařízení, např. Armaflex - viz např. http://www.azflex.cz/technicke-izolace/armacell.html či Kaiflex - http://www.kto.cz/picture/pdf/prospekt_k_flex_ec.pdf . Jsou k dostání i v samolepícím provedení, případně i s krycí hliníkovou fólií. Tyto pěny ovšem nemají příliš velkou mechanickou odolnost, nehodí se proto na podlahu, ale spíše do výplní dveří, na boky, na střechu.

Pro větší tepelnou zátěž jsou vhodné různé silikonové pryže, např. http://www.gumex.cz/cz/tesnici_pryze/TESNICI-DESKY-ZE-SILIKONOVE-EXPANDOVANE-(mikroporezni)-PRYZE/2/16 , které mají výborné vlastnosti – nenasákavost, teplotní odolnost, chemickou odolnost, netoxicitu, odolnost namáhání i stárnutí, nízká hmotnost, však dosti vysoká cena.

Proti prostupu hluku se dá použít i např. pěna Terofoam - http://www.loctite.cz/czc/content_data/95574_neten_pro_opravy_karosrie_broura.pdf která je k tomuto určená a stříká se dovnitř sloupků karosérie a vytváří tak bariéru šíření hluku těmito prostorami, což jistě přináší též významný efekt. Druhou stránkou je, že takto oddělené prostory jsou zase hůře odvětrávány.

Pro zajímavost - takovéto protihlukové přepážky v dutinách karosérií zejména luxusnějších automobilů jsou často instalovány již z prvovýroby, např. produkt SikaBaffle expandující teplem od švýcarské Siky (viz. např. prospekt pro uplatnění v náklaďácích - http://www.sika.cz/cz-ind-bro-sika_truck.pdf ).

 

Pohlcování hluku

Pro pohlcování hluku lze s úspěchem použít různé plsti (dle internetu nejlepší výsledky v potlačení hluku vykazují polyesterová vlákna - viz http://technik.ihned.cz/c4-10015290-21783440-800000_d-simulace-pomaha-snizovat-hlucnost-automobilu ), PUR pěny (např. molitany s hydrofóbní úpravou proti vlhkosti a nízkou hořlavostí pro použítí a automobilovém průmyslu - např. ANS - molitan s uhlíkovým vláknem, či molitany k kryjící ochrannou vrstvou - např. viz http://www.gumex.cz/cz/protihlukove_desky/PROTIHLUKOVE-DESKY/9/0 ), melaminové pěny Basotect - http://www.plasticsportal.net/wa/plasticsEU~de_DE/portal/show/content/products/foams/basotect

(vynikající zvukově izolační vlastnosti díky struktuře otevřených buněk a výborná tepelná odolnost a nehořlavost, avšak vysoká nasákavost vodou a křehkost - proto vhodné s nějakou krycí hydrofobní textilií a neaplikovat tam, kde je styk s plechem a může se vyskytnou vlhkost !!!, či kde hrozí mechanické namáhání - též používáno v Lexusech). Plstě a jiné netkané odhlučňovací textilie jsou dostupné např. v obchodech Řempo (www.rempo.cz , www.rempo.net ), u Vestin (www.vestin.cz ) , či přímo u výrobců, v Brně např. BTP - Brněnská továrna plstí ( www.btp.cz - široký výběr vhodných materiálů, dobrá zkušenost, i maloobchodní prodej),  či u NETEX Děčín (www.netex.cz). Pěny pak např. u firem Ma-dona Tábor (www.ma-dona.cz ), Sinfo Mladá Vožice (www.sinfo.cz ), či Eurofoam-TP Brno (www.eurofoam-tp.cz - tam jsem kupoval já - na dobírku), či na http://www.muzikant.cz/zvuk-a-nahravani-4/nahravani-81/izolacni-materialy-105/index.php?katalog=ano&vyrobce=499&banner=&zbozi_kategorie_id_s=81 . Mám ceníky či katalogy některých těchto firem, zájemcům mohu zaslat. Podmínkou je u uvedených firem odběr alespoň určitého množství pěn, u materiálu Basotect 1230x615 mm u Ma-dona alespoň 10 desek, u Sinfo a Eurofoam-TP Brno a na www.muzikant.cz  alespoň 5 desek).

 

Sendvičové (kombinované materiály)

Zmiňovaní výrobci odhlučnění pro autohifi či různé strojní aplikace nabízejí často i různé kombinované – sendvičové materiály (většinou samolepící), které spojují funkce antivibrační, proti prostupu hluku a pohlcování hluku. Obvykle mají ještě nějakou krycí textilii či hliníkovou fólii. Z výrobců jde např. o již uvedený www.vestin.cz, či např. http://www.ma-dona.cz/index.php?polozka=materialy&jaky=akustika&ktery=sendvice&nazev=Vícevrstvé%20materiály

či konkrétní Dynamat DynaPad (ale ta cena!). Tyto materiály sice nabízejí vlastnosti „vše v jednom“, avšak povětšinou je vhodnější používat materiály jednotlivé a ty případně vrstvit až v místě aplikace. Např. antivibrační materiály je třeba dobře přitisknout, vymačkat zvukové bubliny, řádně „zažehlit“, což je v případě dalších vrstev na něm trochu problém. Jindy zase pro celý „sendvič“ nemusíte mít dost místa. Největší využití takovýchto materiálů bych viděl na podlaze.

 

Mnou použíté materiály

-     samolepící antivibrační (tlumící) desky SikaDamp s hliníkovou fólií (výborně se s nimi pracuje, dobře se řežou i lepí) - cena jedné desky 200x800x1,8 mm na internetu většinou kolem 240 kč. Vlastnosti viz http://www.sika.cz/cz-ind/cz-ind-products/cz-ind-products_sikulka-search.htm?section=1.%20Těsnící%20tmely&subsection=1.08.#SikaDamp%20630

-    samolepící antivibrační desky Dynamat Extreme s hliníkovou fólií (zpracování podobně dobré, jako SikaDamp, je však dražší a působí trochu tužším a účinnějším dojmem)

-    tvárnou, však hutnou polyesterovou plsť KOT/PES II z Brněnské továrny plstí (dobře se stříhá tím, že pootevřu nůžky, nasadím a jedu a dobře se i přes svoji hutnost tvaruje, navíc má vzhledem k tloušťce vysokou gramáž, což je pro pohlcování hluku takovýmto druhem materiálu vhodné). Cena - cca 350 kč na kg (včetně DPH)

-    samolepící izolační pěna Armaflex tloušťky 9 mm (dobře tvárná, lehoučká, výborná lepící vrstva, mechanicky málo odolná , K-flex či expandovaná samolepící silikonová pryž by byly možná lepší,)

-    desky z melaminové pěny Basotect tloušťky 15 mm s ochrannou textilií X8 (od fi AudioTec Brno na dobírku, povinnost odebrat minimálně 5 desek 615x1230 mm, jedna deska tohoto rozměru stojí s DPH 420 kč)

-    okenní těsnění profilu "D" z pryže EPDM (5 m cca 100 kč)

-    těsnění kapoty motoru z Fabie (cca 360 kč)

-    originální díly odhlučnění na kapotu a přepážku za motor, které se dodávají standartně pro motorizace 1,5 DCi a 1,6 16V (cca 2000 kč a 1650 kč)

 

Upozornění k výběru materiálu

Všechny používané materiály by měly být schválené pro použití v automobilech - dostatečně nehořlavé a bez uvolňování zdraví škodlivých látek, což jsem, doufám, splnil. Pro použití na konkrétních místech je taktéž třeba hledět na chemickou odolnost materiálu (pro použití v motorovém prostoru), či na teplotní odolnost. Výborně například vypadá pro odhlučněí dveří a střechy materiál EVA - ethylenvinylacetát, ze kterého se dělají i některé karimatky (připomíná mikroporézní expandovanou gumu EPDM), avšak jen do okamžiku, kdy zjistíte, že teplotní odolnost je garantována do 70°C, což je přeci jen málo. Dále např. na podlahu a do kufru jsou vhodné mechanicky odolné materiály, obecně pak materiály, které jsou odolné stárnutí.

U některých materiálů, např. různé PUR pěny, izolační K-flex, Armaflex, Basotect, EPDM pryž apod. máte často na výběr provedení s různými krycími vrstvami (techtilie, hliníková fólie, plastová fólie) a provedení se samolepící vrstvou či bez ní. Dobře uvažte, co pořídíte, někde se Vám bude samolep hodit, jinde se bez něj obejdete, nebo přilepíte vlastním lepidlem. Cena samolepící vrstvy bývá dosti vysoká, zato však je obvykle kvalitní.

 

Praxe  (postup odhlučnění jednotlivých částí vozu):

Příprava a nějaké rady:

!!! - plochy, na které něco lepíte, musí být dobře odmaštěné. Doporučuje se technický benzín. Já jsem, a zdálo se mi, že úspěšně, používal okenu v rozprašovači. Odmašťuje též výborně a přitom to není takový sajrajt. Pokud jsem něco zbrkle přilepil špatně a potřeboval jsem to strhnout, opravdu se tomu nechtělo.

!!! - plechy nesmí být trvale ve styku s materiálem sajícím vodu a špatně vysychajícím v místech, kde se vlhkost může vyskytnout, jinak auto může začít reznout. Na podlahu a boky dává i výrobce textilie, tam to větrá dostatečně dobře.

!!! - je třeba při těchto zásazích mít na paměti, že můžete mít problémy se zárukou dotčených míst, pokud bude podezření, že problémy vznikly v souvislosti s Vaším zásahem. Proto bych nedoporučoval odstraňování konzervačních vosků např. z předních dveří či zaslepovaní nějakých otvorů, které často napomáhají větrání  dutin, coby prevenci před korozí. Spousta otvorů v plechu navíc slouží k zacvakávání plastových spon plastového čalounění či jako vodící otvory pro různé čepy.

-    je vhodné mít pokud možno českou servisní příručku pro Logan MCV s postupy pro montáže a demontáže vnitřního čalounění a plastových obložení (lze získat na http://www.logan.xf.cz/ ) a nejlépe též shlédnout velmi zajímavá videa z Rumunska, na kterých je dobře zdokumentován postup rozebírání čalounění loganu i aplikace odhlučňovacích materiálů. Viz.

-          http://www.youtube.com/watch?v=HOUN4wNAXh4&feature=related

-          http://www.youtube.com/watch?v=zy9QCussK9Q&feature=related

-          http://www.youtube.com/watch?v=EKQgWRIF6gk&feature=related

-          http://www.youtube.com/watch?v=-nceN_-2G3g&feature=related

-          + odstrašující http://www.youtube.com/watch?v=cFF2SdOZwdE&feature=related – jak to dopadne, kdy začne nedobře přilepený antivibrant odpadávat

-    je vhodné dělat odhlučnění za nějakého rozumně teplého slunečného dne (za nerozumně slunečného dne dostanete úpal), kdy antivibrační (tlumící) materiály jsou obvykle měkčí  a lépe se tvarově přizpůsobují povrchu a lépe se přilepí (zejména dobře prohřátá střecha, kde pláty budou viset "hlavou dolů", se hodí), tlumící desky neschovávejte do stínu

-    čím více plechů či plastů polepíte pláty (či pokryjete antivibrační tvrdnoucí pastou apod.) a ve větší vrstvě + přidáte další vrstvy jiných zvukově izolačních materiálů, tím lépe odhlučníte. Naroste tak zase ale spotřeba materiálu, tím i hmotnost auta a samozřejmě i cena. Pokud chcete přidanou hmotnost a cenu udržet v rozumných mezích, pak lepte z rozmyslem tak, aby větší péče byla věnována kritičtějším částem - zejména tedy podlaze vpředu a přepážce mezi motorem a kabinou a předním dveřím.

-    když už máte auto tak rozebrané, lze to využít např. k instalaci venkovního teploměru, který v palubním počítači Loganům chybí.

-    jako bonus k odhlučnění máte i účinnou tepelnou izolaci auta, neboť materiály vhodné pro odhlučnění jsou většinou i dobré tepelné izolanty

Pokud jste hračičky a máte dostatek času, věřím, že Vás tato procedura bude bavit. Proniknete trošku do tajů konstrukce auta a budete řezat a lepit odhlučňovací materiály a mít dobrý pocit, jak zvyšujete hodnotnost svého auta a budete se těšit na nový zážitek z jízdy. U někoho se to může proměnit v posedlost, protože když potlačíte nějaký zdroj hluku, zvýrazní se zase jiný, vrhnete se tedy na ten a tak to jde pořád dál, až bude Váš Logan tichý jako Lexus (to trošku přeháním, nebojte, motor svého Loganu při provozu budete slyšet vždycky :), to už ale Vám budou všeci nadávat, že neděláte nic jinýho, než se vrtáte v autě, bude Vás to stát majlant a těžký to bude taky jako Lexus.

Potřebné nářadí:

-    akušroubovák s nastavitelným utahovacím momentem a sadou bitů torx

-    ruční klíče torx

-    klasický klíč velikosti 17 na šrouby uchycení bezpečnostních pásů

-    nástrčné klíče (potřeboval jsem velikost 10 na demontáž plastového krytu středového tunelu a byla by se hodila velikost 11 či 12 na demontáž  odkládacích kapes před 3 řadou sedadel u 7-i místných verzí, kde je plechová matka špatně přístupná)

-    přípravek k demontáži úchytek čalounění (v Brně lze získat např. v nářadí Barták na Táborské za nějakých 170 kč, říkají tam tomu „kozí nožka“)

-    gumový přítlačný váleček pro aplikaci tlumících samolepících desek či něco podobného (desky musí být dobře přilepeny), nebo jsem místo toho používal malé plastové víčko z jakési krabičky, kterým jsem plát třením po krycí hliníkové fólii „zažehloval“

-    nůž s odlamovacími čepelkami

-    dobré nůžky

-    lepidlo na čalounění - např. osvědčilo se mi lepidlo ve spreji SinusLive SK 600

-    dřevěná deska, na které se budou řezat antivibrační pláty, případně pravítko

-    hodí se různé misky, do kterých si budete organizovat demontované drobné díly - šrouby a úchytky, by se Vám nepomíchaly

-    teplotně odolná páska pro olepení okrajů desek basotect v motorovém prostoru - by nechytaly vlhkost

-    fixa či krejčovská křída, budete-li např. obkreslovat originální díly čalounění

-    hadry

-    technický benzín či okena či jiné odmašťovadlo

-    můžou se hodit nějaké náhradní úchytky čalounění. Těch je uplatněna v Loganu celá řada druhů a při demontáži a zpětné montáži se mohou poškodit. Já jsem jich pravda nakonec moc nenahrazoval, tudíž to můžete nechat, až které poničíte k nepoužitelnosti a teprve následně je pořizovat. To se týká zejména těch, kterými je uchyceno čalounění podlahy, boků a střechy + ty, kterými jsou uchyceny výplně dveří. Pokud budete dávat něco na kapotu motoru a budete to chtít přichytit úchytkami, stejně jako výrobce tak upevňuje ke kapotě originální tlumící desku u motorů DCi, pak samozřejmě tyto příchytky budete potřebovat. Úchytky lze objednat u prodejce. Cena jedné úchytky je řádově v korunách až desetikorunách. Univerzální příchytky lze zakoupit např. i v internetovém obchodě http://www.plastovesoucastky.cz/index.php?hash=9ee6b824a3fe69d7ec21cc18bc7624dd&grpid=144 či http://autodily.lkauto.cz/ pro různé průměry dír v plechu. Pokud budete odhlučňovat střechu a budete tudíž muset sundat čalounění střechy, pak vězte, že je dost pravděpodobné, že držáčky sluneční clony (té části, co je blíže středu vozu) zničíte a budete si muset objednat nové.

Motorový prostor:

Zde je důležité pohltit co nejvíce vytvářeného hluku a zamezit jeho šíření.

Nechal jsem si od prodejce namontovat díly odhlučnění na kapotu motoru, který se standartně dodává pro motory 1,5 DCi a 1,6 16V a který lze instalovat i do benzínových verzí 1,4 8V a 1,6 8V (cca 2000 kč a 1650 kč) pomocí plastových příchytek. Na kapotu jsem k tomuto dílu připnul ještě stejně tvarově obříznutý díl z pěny Basotect tloušťky 15 mm (to je ale třeba použít jiné, delší plastové příchytky, daly se použít ty používané k uchycení stropního čalounění, ještě delší by ale byly lepší, viz dříve uvedené internetové obchody - např. http://www.plastovesoucastky.cz/index.php?hash=9ee6b824a3fe69d7ec21cc18bc7624dd&grpid=144). Basotect je vzhledem k jeho křehkosti vhodnější než nůžkami řezat nožem s odlamovací čepelí, čím užší, tím lépe. Dále jsem  na plechový lem kolem motorového prostoru instaloval příslušně zkrácené těsnění kapoty z Fabie, kdy můj Logan MCV měl sám toto těsnění jen na straně u čelního skla.  Na hlučnost v interiéru má však o dost větší vliv tlumení umístěné na přepážce.

Zavazadlový prostor:

Je třeba sklopit či vyjmout zadní sedadla a dále dle návodů demontovat vnitřní obložení a následně koberec v zavazadlovém prostoru a v prostoru zadních sedadel. Po té jsem aplikoval samolepící tlumící pláty Sikadamp (po důkladném odmaštění) řezané do příslušných tvarů tak, aby nebyly přelepeny žádné otvory a oka a to jak na podlahu, tak i na všechny ostatní plechy na boku. Je vhodné přilepovat plát postupně dle tvarového členění, aby styčná plocha byla co největší a nebyly pod deskou vzduchové bubliny. Je třeba "zažehlit" nejlépe gumovým válečkem, či např. prostě ale účinně zakulaceným plastovým víčkem (či jinou podobnou pomůckou) taženým po plátu rukou. Polepil jsem SikaDampem i vnitřní plochy plastového obložení. Získá tak i na "solidnosti" a tuhosti.

Z výroby jsou koberce podlahy a boků podlepeny tvarovými výseky z tlumící netkané textilie tlouštky tak 1 až 2 cm z recyklovaných tkanin. Není to příliš soudržný materiál a použité lepidlo, kterým je tato textilie přilepena ke kobercům na slunci měkne a díly tkaniny mohou od koberce odpadávat. To se na druhou stranu může hodit, neboť za nejvhodnější bych považoval nahradit tyto tvarové výseky z recyklátu hodnotnějším materiálem, např. právě dříve uvedenou netkanou polyesterovou textilií vhodné tloušťky. Byla by to ale kvůli tomu lepidlu zřejmě vcelku špinavá a zdlouhavá práce. Já jsem tam tu původní textilii nechal a na podlahu i na boky jsem na Sikadamp dal vrstvu té polyesterové textilie KOT/PES II z BTP, přilepenou na několika místech na již aplikovaný SikaDamp. Ovšem měl jsem zakoupenu pouze textilii tloušťky 8 mm (krásných 1200 g/m2) a to se ukázalo, že už je přeci jen hodně a pod druhou řadou sedadel to v kombinaci se Sikadampem byla natolik velká vrstva, že západka uchycení zadního sedadla špatně dosedala a pod celou plochou zadního sedadla druhé řady jsem polyesterovou textilii byl nucen vystřihnout. Třetí řada sedadel se instalovat dala. Proto je vhodnější pro pokrytí podlahy a boků, pokud neodstraňujete z čalounění původní výseky z recyklované tlumící textilie, použít textilii tloušťky tak do 4 mm a tu v případě potřeby vrstvit. 4mm textilie by se snad vešla, byť v některých místech by možná i to bylo hodně (nezapomínejme, že jsou tam již nalepeny tlumící pláty). Naopak na pokrytí plechů podběhů se 8 mm textilie hodila, zadní podběhy jsou v této části auta významným zdrojem hluku.

Podlaha:

Postup obdobný, jako u zavazadlového prostoru. Sedadla, plastové obložení středového tunelu a středových sloupků + spodní část středové konzoly palubní desky a koberec dát dle návodu ven. Přitom pozor !!! - pod plastovým obložením řadící páky se v přední části pod prohlubněmi pro plechovky s pitím nachází řídící modul airbagů. Moc do toho nešťouchejte. Pokud máte sedadla s bočními airbagy, odpojte raději baterii a odpojte sedadla dle návodu pro demontáž. Náhodně vystřelený airbag vás může zabít.

Po vyndání koberce se obnaží a vyndají i dva tvarované polystyrénové dílce podlahy pod řidičem a spolujezdcem. Též je vhodné vyháknout dráty elektrické instalace z úchytek a dát v rámci možností stranou, ať nepřekážejí. Aplikují se (po odmaštění !) antivibrační pláty, pokud možno i hluboko (kam se dostanete) pod gumo-textilní obložení přepážky kolem pedálů a prostoru noh spolujezdce. Opět pozor, ať nepřelepujete otvory a plastové krytky otvorů pro vstřikování konzervačních vosků!! Hodilo by se polepit antivibračními materiály i přepážku mezi motorem a kabinou, to by ovšem vyžadovalo demontáž přístrojové desky a to byla pro mne neschůdná operace.

Pod koberec jsem ještě dal do prostoru noh před předními sedadly zmiňovanou polyesterovou netkanou textilii 8 mm.

Opět se hodí podlepit tlumícím materiálem i plastové obložení středového tunelu, případně tam nacpat nějaký molitan, např. i pod manželu a kolem řadící páky. Z toho tunelu totiž také přichází jistá dávka hluku.

Dveře:

Demontovat plastovou výplň dveří dle návodu (u předních dveří nezapomeňte odšroubovat šroubek zboku výplně vlevo nahoře u zajišťovacího kolíčku zámku, ten v tom papírovém návodu myslím není uveden! Na postupné vypáčení výplně z plastových příchytek lze použít např. přípravek na vyjímání úchytek čalounění, lze si však vystačit i s rukama. Začít zespoda a postupně plastové čalounění vycvakávat ze spon. Pozor - po obvodu plastové výplně je nanesen těsnící, velmi měkký, lepkavý tmel. Znečištěné věci od tmelu lze očistit technickým benzínem a hadrem. Co se týče vnějších plechů uvnitř dveří (tj. zkrátka plechy, které oddělují vnitřní prostor dveří od venkovního prostředí), ty jsem odmastil a polepil Sikadampem v dolní i horní části dveří, v té spodní ne až dolů, neb je tam nastříkán konzervační vosk.

Sikadampem jsem polepil i středový plech dveří na volných ploškách (pozor, ať si nezalepíte otvory pro úchytky) a vnitřní stranu plastového čalounění. Tu jsem na to polepil samolepící izolační pěnou armaflex tl. 9 mm po celém profilu dveří, jen je potřeba v příslušných místech nechat díry pro reproduktor, úchytky, pánevní opěrku - ty podivné černé plastové krabice, vedení kolíčku otevírání dveří apod.)

Autohifisti odhlučňují dveře velmi důkladně včetně kompletního zalepení středového meziplechu - viz např. http://www.be-loud.ro/forum/insonorizare-logan-t3926.html, či ještě extrémnější (byť ne Logan):

http://www.car-audio.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=2

Střecha:

Odmontovat dle návodu plastové obložení sloupků a následně výbavu střechy (sluneční clony, madla, polici, osvětlení, apod.). Na největší boj se připravte s nejmenší součástkou – s tou částí příchytky sluneční clony, která je blíže středu auta (viz též již uvedené video rumunského nadšence -http://www.youtube.com/watch?v=HOUN4wNAXh4&feature=related – čas 3:30 až 6:00. Příchytka je řešena tak, že čtvercová kovová matka je volně uložena na druhém konci tělíska příchytky, který je prostrčen otvorem do plechu střechy a sešroubováním se plast příchytky deformuje - roztahuje do šířky - až se nakonec zevnitř zapře za plech a tím to tam drží. Pokud chcete poničit příchytku co nejméně, je třeba při odšroubovávání šroubu příchytky tento tlačit co nejvíce ke střeše, aby se v ose pohybovala matka a ne šroub a zdeformovaný plast se narovnal a příchytka šla vyndat. Přitom pozor - ideální by bylo, kdyby jste přestali šroubovat těsně před tím, než matka sjede ze šroubu. Čtvercová matka je v plastu příchytky uložena volně a může se stát, že Vám z tělesa příchytky vypadne a už jí nenajdete. Pokud příchytku přec jen příliš poničíte a budete potřebovat novou, stojí 45 kč bez DPH za kus.

Následně se demontuje plastové obložení sloupků, by pak šel po uvolnění plastových příchytek vyndat dvoudílný tapecírunk střechy. Na odmaštěné volné plechy jsem aplikoval důkladně "zažehlený" SikaDamp (na plechách není aplikován žádný antivibrant od výrobce). Velká plocha volného plechu bez otvorů či výstupků svádí k tomu, aby se pláty lepily po větších kusech, ale ze zkušenosti je lépe přilepovat menší kusy, tak max. 20x30 cm a hezky postupně, ať v místě prolisů (u MCV) je plát dobře přilepený a nevznikají pod ním bubliny.

Sikadamp jsem lepil po částech i na plechy kolem zadního okénka. Jelikož mezi plechem střechy a tapecírunkem není souvisle příliš místo pro vložení dalšího zvukpohltivého materiálu, nalepil jsem 10 cm široké pásy samolepícího Armaflexu jen kolem příčných a bočních nosíků střechy. Nevyndávejte oko, kterým je ze zadní části střechy veden pás pro prostředního cestujícího druhé řady sedadel. Je to zbytečné a blbě se to dává zpátky. Odhlučnění střechy se výrazně podílí na snížení aerodynamického hluku a rezonancí při jízdě po horších cestách apod.

Další detaily:

Např. z čelní hrany předních dveří (u závěsů) je vidět do prostoru podběhu předních kol. Auta mají obvykle tento průzor zaslepen a případně i doplněn o nějaký odhlučňovací materiál. Když se totiž do tohoto prostoru podíváte, vidíte, že komunikuje na druhém konci s motorovým prostorem a je to tak výborný kanál pro vedení hluku od  motoru. Alespoň částečně jsem izolaci od tohoto prostoru řešil nalepením samolepícího dutého těsnění profilu "D" 9x6 mm z gumy EPDM ve dvou řadach jak na přední hranu předních i zadních dveří, tak na protější plochu + jsem nalepil ve 2 až 3 vrstvách samolepící Armaflex na plech nad - mezi a pod panty předních dveří.

Dále do kapes v předních a zadních (myšleno od kufru) dveřích a do police pod střechou nad druhou řadou sedadel jsem vlepil tenkou (1 - 2 mm) EPDM gumu. Jednak to tlumí hluk od věcí volněji se pohybujících v přihrádkách, jednak v případě police to pohyb věcí v ní uložených výrazně omezuje, neb EPDM guma je silně protiskluzová.

Přístrojová deska je ze spodní strany u řidiče kryta kobercem podlepeným tlustou recyklovanou netkanou textilií – stejným jako je na podlaze. Tento jsem u řidiče i spolujezdce vypodložil stejně tvarově oříznutým dílem z Basotectu.

Výsledek:

Takto odhlučněné auto je o poznání tišší a při jízdě rychlostí 130 km/h po dálnici se dá bez problémů poslouchat rádio (jehož zvuk je nyní díky zatlumení dveří lepší) nebo hovořit se spolujezdci. Hlukový nápor je podstatně nižší a to jak od motoru, tak od aerodynamického svistu, klesá únava při delších cestách. Mizí všeliké rezonanční zvuky i jiné pazvuky, auto působí solidnějším dojmem, zavírání dveří se ozývá kultivovaněji. Ne že by motor nebyl slyšet (hlavně studený), je slyšet v celém spektru otáček (což osobně vítám), ale už není zdaleka tak intruzivní. Ozývá se spíše v hlubších frekvencích, vyšší byly eliminovány. Ani motor vytočený na 5000 ot/min není zvukově nijak nepříjemný. Nicméně perfekcionisté s dostatkem času (a peněz) odhluční auto ještě o poznání lépe. V další podkapitolce uvádím zde ještě nějaká doporučení dalších odhlučňovacích úprav, které jsem však sám již nepodstoupil.

Já jsem uvedeným postupem celkově zvedl hmotnost auta o asi 30 kg, cenově to hodně záleží na materiálech, v mém případě je to cca 15000 kč, všechny materiály, co jsem použil, byly poměrně kvalitní a také bohužel dosti drahé.

Další doporučení úprav

-    Odhlučnění přepážky motorového prostoru ze strany interiéru po sundání přístrojové desky

-    Odhlučnění skříně ventilátoru větrací soustavy (Sikadamp, Dynamat apod.), případně i kanály, neb toto je též dosti hlučné.

-    Komplexní polepení dveří (ovšem spotřeba drahých materiálů a tím i hmotnost a cena roste)

-    Náhrada původní recyklované textilie na vnitřní straně koberců kvalitnějším materiálem (velmi bych doporučil zmiňované hutné, však tvárné polyesterové rouno KOT/PES I či II z BTP Brno

-    Odhlučnění vnitřního prostoru předních podběhů se zaslepením spáry předního blatníku u závěsů předních dveří. Hodilo by se pro to odmontovat přední blatník a při té příležitosti i nastříkat celý podběh nějakým tlumícím materiálem či polepit antivibračními deskami.

-    Přepažení dutin ve sloupcích karosérie k tomu vhodnou nenasákavou pěnou (např. dříve zmíněný Terofoam) - viz. např. ukázka instalace těchto prvků na vozech Toyota Auris a Lexus LS 460 http://www.daciaclub.ro/index.php?s=5ccbd39f0a9c49ee2dcdb224183c384e&showtopic=10329&hl=logan blana pedaliei insonorizare&st=2250 – fotky ve spodní části stránky

 

zajímavé odkazy:

http://www.daciaclub.ro/-t10329.html  - rumunský diskusní web - téma odhlučnění Loganů - s různými zajímavými obrázky od první do poslední stránky

http://www.dragosmanea.ro/insono/ - ukázka trochu jiného postupu odhlučnění u Dacie Logan - nátěr

http://www.sounddeadenershowdown.com/ - vcelku zajímavý anglicky psaný článek pojednávající o odhlučnění aut svépomocí

http://www.sikaautomotive.com/ind-auto/auto-product.htm - poměrně poučný přehled použití různých způsobů  tlumení hluku v automobilech od Sika

http://www.sekisuialveo.com/upload/docs/pdf/acoustic_en.pdf - ukázka tlumícího materiálu do dveří pro prvovýrobu

ZÁVĚR

Bylo to letem-světem, ale nějaké užitečné podněty a zkušenosti to snad předalo.

Kdyby Vás něco dalšího zajímalo, zeptejte se. Budu-li mít k tomu co říci, rád odpovím.

Kontakt - hobit.LS@seznam.cz