Kosťův výplod o kouřovým pytlíku
 
     
 

Při montáži tlačítka pro otevírání kufru jsem narazil na řídící jednotku airbagu. Ihned následovalo zděšení,
protože jsem si vzpomněl na jednoho mého spolujezdce, který svůj mobil s oblibou odkládal do držáku
nápojů, který je těsně nad touto jednotkou. To, co nyní napíšu, nemá žádnou přímou ani nepřímou spojitost
s jakoukoli značkou auta, protože to bohužel platí všeobecně a ve všech novodobých návodech k použití
libovolných elektrických spotřebičů je na to uživatel výrazně a výslovně upozorňován. Normálně bych to
přešel, ale jistě znáte ten typický prskavý zvuk v reproduktorech, když vám na mobil přijde sms. Nebo
když se při tom začne trhat obraz u klasického monitoru počítače (klidně si to vyzkoušejte teď hned).
Někdy stačí dát mobil dál od vedení, rádia, televize ap., někdy ani to nestačí. I řídící jednotka airbagů
musí být v rámci norem okolo EMC (elektromagnetická kompatibilita a vzájemné ovlivňování se různých
zařízení) tak ochráněná, že by se nic podobného nemělo stát. Ale ALE!!! Nerad bych si zopakoval zážitek
z BMW, kdy mi na místě spolujezdce nafackoval airbag a dost bolestivým způsobem mi zlikvidoval brýle.
Jenže to bylo při nehodě.

 
  Dovedete si představit tu zákeřnost, když souhrou blbých náhod přijde hovor nebo sms do staré motoroly
s vytahovací anténkou (tehdy mobily často pracovaly s většími výkony kvůli horšímu pokrytí), která si
trůní těsně nad tou řídící jednotkou? Samotná řídící logika v jednotce sice nemusí vůbec zareagovat, ale
vlivem silného rušení se třeba "jen" jednou sepne (nebo rovnou prorazí) periferní tranzistor...
Ani u dnešních mobilů nelze s jistotou tvrdit, že se nemůže vůbec nic takového stát, natož že je zcela,
naprosto a absolutně vyloučené, aby právě pulzně vysílající mobil v těsné blízkosti řídící jednotky a její
kabeláže způsobil vystřelení airbagu za jízdy. Proto VŠEM doporučuji obezřetnost při tom, kam, a to
v jakémkoli autě, položí svůj mobil. Nemusí se nic stát, ale kdo ví?