Kostičův test brzd a měření brzdné dráhy
 
     
 

Když mi přišel na mail následující dotaz, uvedlo to vše do pohybu:

 
 

Dobrý den, měl bych na Vás jeden dotaz co se týká brzd. Už jsem mockrát a opakovaně slyšel o slabém
brzdném účinku brzd Logana. Sám jej nemám, ale budu ho příští rok kupovat (až kombi). Některá
německá média totiž (nejen ADAC jak tomu bylo dříve  ale i Autobild) naměřili Loganu brzdnou dráhu
53 m ze stovky. (na autobild.de  je třeba zadat dacia Logan a pak 8800 euro Frage - porovnání s ojetým
golfem - a opravdu naměřili 53 m, verze laureate s montanama šíře 185. Ještě dodali, že po přezutí na jakési
západní pneu (teď si nevzpomínám na jméno) se brzdná dráha zlepšila o 3 m. Můj dotaz: Jaký máte pocit
z brzd s ABS v Loganu? A jakou máte šířku pneu? Je to pro mě dost důležitý údaj, poněvadž za větší
bezpečnost si rád připlatím... Přece jenom 3* + slabé brzdy + měkký plavoucí podvozek není zrovna to
nejlepší. Díky za odpověď.

 
     
 

Nejprve jsem odpověděl stejně, jako už někde na fóru:

 
 

Mám najeto přes 12000 km, takže váha mých zkušeností bude větší, než těch, kteří se v tom projeli jen
párkrát. Brzdný účinek je podle mě naprosto dostačující. Brzdnou dráhu jsem neměřil, ale udělám to. Při
přechodu z jiného auta je nejprve potřeba se s Loganem sžít. To znamená v prvé řadě si zvyknout na
jedovatost brzd, protože se musí vážně brzdit s citem. Brzdy reagují velmi zostra a než si na to člověk
zvykne, může si v kufru udělat účinný mixer. ABS pracuje naprosto bezchybně. Oproti BMW 525 tds a
Volvu S60, se kterými jsem taky pár kiláků nalítal, je typické rázování v pedálu brzdy Logana při funkci
ABS o něco pomalejší, ale vysoce účinné. Při prudkém brždění je logan plně ovladatelný a drží stopu.
Když je v zatáčce mulda z asfaltu, nebo nějaké jiné nerovnosti, které už tlumiče nevykryjí, tak se guma
pochopitelně "odlepí" od silnice a auto se trochu smýkne. Sotva se ale guma opět setká s vozovkou,
auto se okamžitě a bez problémů stabilizuje a drží stopu dál.

 
 

Mám laureáta s montanama 185/65/15 a někde jsem četl, že vzorek je určen pro špatný a nekvalitní povrch,
šotolinu a podobně. Potvrzuji, že když mě tuhle v zatáčce vytlačila tatra ze silnice, protože se sama vyhýbala
dírám v silnici a přejela tak do protisměru, tak v tom bordelu na krajnici auto drželo naprosto suverénně,
až mě to zaskočilo - čekal jsem, že se už svezu do škarpy, ale buď ta škarpa nebyla v tom místě dostatečně
hluboká, nebo to auto je na takové poměry stavěné a škarpa neškarpa, jede se dál... 

 
 

Obdobnou situaci jsem kdysi řešil s felicií a ta doplatila na malou světlost. Za mokra a v loužích je směrová
stabilita uspokojující, jako u ostatních aut s obdobnými gumami. Až sjedu montany, uvažuji o rozměru 205/60/15,
které jsou rozměrově širší, ale průměrově takřka stejné. Je to ale jen úvaha.

 
 

Ještě jsou k mání alu kola a gumy s rozměry 225/50/16, s ET 35, takže vzhledově to logana posune zcela
jinam. Ale dohadovat se s policajty... Celkově je znát, že logan je lehké auto a tak se chová jinak, než
dvakrát těžší bavor... Dneska jsem překonal vlastní lenost, protože podobných "zaručených" informací
o špatných a nedostatečných vlastnostech Logana začínám mít plné zuby. Tak jsem vzal klubko provazu
a šel jsem si tu slavnou brzdnou dráhu vlastnoručně přeměřit.

 
 

Nejprve jsem auto "zahřál" na provozní teplotu krátkou jízdou po dálnici k pumpě, kde jsem si dotankoval
úplně do plna a hlavně zkontroloval tlaky v gumách. Podle doporučení výrobce má být na 15" kolech
"za studena" tlak vepředu 1,9 a vzadu 2,1. S ohledem na teplotu jsem na všech kolech nastavil aktuální
tlak 2,2. Až kola vychladnou, tlaky budou okolo 2,1. Nechci s nikým polemizovat o huštění pneumatik,
v praxi se mi prostě osvědčilo přední gumy foukat nepatrně víc.
Poté jsem vyrazil na krásný rovný úsek se zanedbatelným provozem, který měří asi 3 km a z obou stran
je "zakončen" velice mírnou zatáčkou a křížením okresek odhadem 7. třídy (dva autobusy proti sobě
na nich někdy vytvoří velké dobrodružství). Povrch úseku byl suchý, čistý, bez hrbolů. Spíš to vypadá
na dráhu fakt dost dobře maskovaného letiště. Akorát že vybetonované stojánky na letadla jsou
v současnosti zavezené spoustou hlíny a suti...

 
 

Před samotným bržděním jsem auto rozjel na trochu vyšší rychlost, před místem začátku brždění jsem
vyšlápl spojku a s lehkým přibržděním jsem dorovnal na požadovanou rychlost. Když jsem pocítil přejezd
spáry v asfaltu, dupl jsem na brzdový pedál. Při brždění takzvaně na krev se ozývalo jen rázování ABS
a lehké hvízdání gum. Volant byl bez zpětných vibrací a řízení nikam netáhlo. Mazlík suverénně držel
směr a spokojeně se zastavil. Měřil jsem brzdnou dráhu nejprve dvakrát při stovce a pak jednou při
stotřiceti. Ačkoli žádná brzdná stopa viditelná nebyla a ani se z gum při brždění viditelně nekouřilo,
zželelo se mi jich a dál jsem už nic neměřil. Doba mezi jednotlivými měřeními byla asi 10 minut.
Kotouče a bubny byly horké, ale ne tak, aby "testovací slina" okamžitě zpěnila a se sykotem
se vypařila...

 
 

No a teď to nejzajímavější! V prvních okamžicích prvního brždění ze stokilometrové rychlosti jsem ani
nepočítal s tak brutálním chováním brzd, protože jsem spíše očekával ty "nedostatečné brzdy neschopné
zastavit auto když to potřebujeme", jak tvrdí němečtí výzkumníci... Cítil jsem ještě nějakou rezervičku,
proto jsem brždění ze stovky zopakoval. Při prvním brždění ze stovky jsem naměřil brzdnou dráhu
35,1 metru. Při druhém brždění to bylo 34,2 m. Ze stotřiceti jsem měl brzdnou dráhu 48,4 metru.

 
 

Tak a teď mi řekněte, co jsem oproti německým výzkumníkům udělal špatně, nebo jinak.
Třeba jsem jenom víc brzdil... Tohle auto mě vážně bere čím dál víc!

 
     
 
 
  k obrázku - V popředí je vidět klubko provázku,
které jsem pro názornost postavil na začátek
brzdné dráhy. Mazlík stojí na úrovni zastavení ze
  K obrázku - Zde je vidět dezén pneumatiky montana
M801, 185/65 R15 88 T, aktuální provozní tlak 2,2
a má za sebou 12500 km.
 
  stokilometrové rychlosti. Už na první pohled to
nevypadá na tak dlouhou brzdnou dráhu, kterou
dokázali němečtí výzkumníci...