POHLED DO HISTORIE
 
     
     
 

Co vše předcházelo modelu Dacia Logan?  Kam až sahá historie této značky, která má dnes
na trhu své jméno, příznivce i odpůrce…. podívejme se malinko do historie….

 

  Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, vzdálen 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bukuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během
II. světové války sloužil areál na výrobu vojenských letadel.
V období roku 1952 - 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly
a součásti pro motorová vozidla a traktory. Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1100, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.
 

  Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:  
  - Montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů
- Částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami
- Integrace výroby motorů, převodovek a náprav
- Výroba karoserií
 
     
  V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 hatchback a v roce 1970 DACIA 1300 kombi, která byla postupně integrována
v Rumunsku.
 
     
  V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:  

  1972 Dacia 1300 Ambulance
1975 Dacia 1302 Pick-Up
1982 Dacia 1304 Pick-Up a Drop Side
1989 Dacia 1320 Hatchback
1989 Dacia 1304 King-Cab
1990 Dacia 1325 Liberta
1992 Dacia 1307 a 1309 Double Cabine
1995 Dacia Nova 523
1997 Dacia Nova 524
 

  Automobily DACIA se vyrábí výhradně v Rumunsku. Více než 50% ze součástí se vyrábí přímo
v Colibasi. V červenci roku 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a. a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.
 
     
  Dacia a Renault - historie vztahů  

  1966 Výstavba továrny v Pitesti
1967 Podpis dohody o spolupráci se společností Renault, týkající se produkce modelů Dacia 1100 (R8) v roce 1968, Dacia 1300 sedan (R12) v roce 1969 a Dacia 1300 coupé v roce 1973
1978 Ukončení licenční dohody Renault - Dacia
1991 Studie průmyslového projektu Renault - Dacia
1995 Uvedení na trh modelu Nova, první 100% rumunský vůz
1997 Rekordní rok pro značku Dacia se 100 000 vyrobenými vozy
 
  1999 Renault přebírá kontrolu společnosti Dacia, s 51 % kapitálu
2000 Renault zvyšuje svou účast na 81,4 % kapitálu. Uvedení na trh modelu SuperNova, s motorem Renault
2001 Renault zvyšuje svou účast na 92,72% kapitálu
2003 Uvedení na trh modelu Dacia Solenza, Renault zvyšuje svou účast na 99,3% a poté zvyšuje i svůj kapitál
2004 2. června: odhalení vozu Logan (v Rusku, Iráku a Jižní Americe označovaný jako Renault Logan),
21. července:
zastavení výroby Dacia Berline a Break (celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno 1 959 730 vozidel),
 
 

9. září: uvedení vozu Logan na Rumunský trh
29. listopadu:
zastavení výroby motoru C ( celkem bylo v Rumunsku od roku 1969 vyrobeno
2 527 155 motorů)
2005 29. března: odhalení vozu Centre CKD Logan, 31.března: zastavení výrovy vozu Solenza, 8.září: odhalení vozu Logan 1.5 dCi,
13. září:
ověření ISO 14 001
2006 podzim: Logan nová kolekce - představení loganu MCV v Paříži
2007  leden:
představení modelu Dacia Logan MCV v České republice (v říjnu 2006 zahájen prodej v Rumunsku) a zahájení prodeje.

 
  únor: představení modelu Dacia Logan Van v Bukurešti a zahájení prodeje v Rumunsku.
říjen: Představena verze Loganu Pick-Up
2008 březen: Zahájení prodeje Pick-Upu v Rumunsku a Bulharsku.
2008 červen: představení dalšího modelu – hatchbacku Dacia Sandero, který byl vystaven na AMI Leizpig a na Ženevském autosalonu.
červenec: nový Logan sedan II a Logan MCV 16V motor
září: zahájen prodej Dacia Sandero
 
  2009 11.březena: zahájení prodeje Dacia logan Van a Dacia Pick-up
2010 březen: Dacia Duster představen na veletrhu v Ženevě