Nehody bez policistů?
 
 
6.4.2008 (zdroj: ihned.cz)
 
     
  Nehody bez policistů? Proč ne, říká ministerstvo dopravy.  
     
  Na dálnici se srazí luxusní vozy Jaguar a Bentley. Škoda je na první pohled ve stovkách tisíc korun. Řidičům se nic nestalo, dohodnou se, kdo za nehodu může, volají odtahovku a odjíždějí. Vše bez jakékoli asistence policie.  
     
  Tak nějak by mohlo vypadat vyřizování nehody, pokud projde nejnovější návrh ministerstva dopravy. To chce zrušit povinnost volat policii při nehodě se škodou vyšší než 50 tisíc korun.  
     
  "Policisté by tak jezdili k mnohem nižšímu počtu nehod než dnes - a to by jim uvolnilo ruce," říká člen ministerské komise Stanislav Huml. Podle něj dochází ke spoustě nehod, kde se škoda pohybuje kolem padesátitisícové hranice. Řidiči při nich pro jistotu volají policii, aby neměli problémy s pojišťovnami. A právě to by mělo odpadnout.  
     
  V opravdu závažných případech by se podle ministerstva dopravy musely nehody hlásit policii dál. Vztahovalo by se to hlavně na nehody, při kterých by někdo zemřel nebo byl zraněn. Totéž by platilo, pokud budou při nehodě poničena například svodidla, dojde k poškození životního prostředí nebo se účastníci nedohodnou, kdo za škodu může.  
     
  Ministerstvo vnitra navrhuje 200 tisíc  
     
  "Konkurenční" plán má ministerstvo vnitra. To navrhuje, aby se hranice, při které je nutné volat policii, zvýšila na 200 tisíc korun.  
     
  Návrhy ministerstva dopravy na odstranění hranice, při které je nutné při nehodě volat policii, ještě nejsou konečné. Vyplývají z materiálu, v němž právníci ministerstva reagují na připomínky členů expertní komise připravující změny silničního zákona.  
     
  Dá se však čekat, že podobně jako v předchozích případech, jako bylo ponechání nulové hranice tolerance alkoholu nebo zavedení povinných reflexních vest i pro běžné řidiče, experti nebudou mít k názoru ministerstva námitky.  
     
  Jak to bude s osobou blízkou?  
     
  Některé změny v silničním zákonu už expertní týmy vyřešily. Jedna ze změn se dotkne i toho, jak vyřešit výmluvu řidičů na to, že auto, které třeba zachytily radary, neřídili oni, ale osoba blízká. Tento argument jim dovoluje použít Listiny základních práv a svobod.  
     
  Experti původně navrhovali, aby byl vždy za přestupek zodpovědný provozovatel auta. Na něm by pak bylo, aby řekl, kdo auto skutečně řídil. Na rozdíl od dřívějších návrhů ale provozovatel nemá být trestán za přestupek či trestný čin, ale bude to takzvaný správní delikt.  
     
  "Provozovatel bude postižen za to, že neví, kdo s jeho autem jel a páchal přestupek. Za to dostane pokutu, o jejíž výši se má teprve jednat, ale nebudou mu odebrány body," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.  
     
  Samo ministerstvo připouští, že zavedení správního deliktu do zákona nemusí projít. A totéž si myslí i někteří právníci.