Řidiči si budou moci koupit "odpustky" |
||
27.10.2007 (zdroj: HN.IDNES.CZ) |
||
Po tréninku na okruhu si odepíší trestné body. Do bodového systému proniká po roce a čtvrt zásadní novinka: řidiči si budou moci částečně umazávat trestné body tím, že absolvují školení bezpečné jízdy na okruzích. | ||
Na "odpustky" dosáhnou řidiči, kteří nasbírali celkem méně než deset trestných bodů za menší přestupky ohodnocené nejvýš pěti body - tedy třeba za nerozsvícená světla či překročení povolené rychlosti. Vždy jednou do roka si budou moci po bezpečně zvládnutých jízdách na polygonech odepsat tři trestné body. | ||
Včera tuto změnu zákona schválili poslanci. Nové paragrafy prošly jako "přílepek" k zákonu o autoškolách, který si vynutil Brusel proto, aby Češi zavedli přísnější školení pro řidiče z povolání. Zákon nyní ještě musí schválit Senát a podepsat prezident. Bude platit zřejmě od dubna, část s odmazáváním bodů od září 2008. | ||
Nová pravidla, která k zákonu o autoškolách přiřadil poslanec ODS Oldřich Vojíř, podporovalo i ministerstvo dopravy, přestože samo chystá komplexnější změnu bodového systému. | ||
Včera schválená změna zákona vznikla na popud dvou velkých firem - HCT a Max Cars, které školu bezpečné jízdy provozují. Firmy samy se netají tím, že za Vojířovým návrhem stojí. |
||
"Je to sice obchod pro nás, ale hlavně jde o prevenci," řekl Jan Faktor z firmy Max Cars. | ||
Část poslanců - třeba bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský - a někteří odborníci jsou z návrhu rozpačití. Zvlášť proto, že dosud není jasné, jak mají školení probíhat a jestli skutečně povedou ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. | ||
"Teď musíme teprve začít chystat vyhlášku, která doladí detaily," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. |
||
Ministerstvo má představu, že v každém kraji, který bude firmám vydávat licence, má být minimálně jeden polygon. Nyní jich tolik ani zdaleka není. |
||
Byznys to ale bude dobrý. Pro představu: už dnes po Česku jezdí téměř půl milionu řidičů, kteří nasbírali jeden až pět bodů a na polygonech by si je mohli umazat. | ||
Obě velké firmy tvrdí, že zvládnou za rok vyškolit přes dvě stě tisíc řidičů. Jejich menší konkurenti prý kolem deseti tisíc ročně. |
||
K zákonu byl až do včerejška přilepený i pozměňovací návrh poslance ODS Karla Sehoře, který by umožnil soukromým firmám měřit rychlost na silnicích. To dnes může jen městská nebo státní policie. Sehoř nakonec sám návrh stáhl. | ||
Návrh poslance ODS Karla Sehoře, aby mohli rychlost ve městech měřit soukromníci, zabavil poslance téměř na hodinu. Přestože věděli, že návrh poslanec chce stáhnout. |
||
Podle bývalého ministra dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) byl Sehořův návrh prvním pokusem, jak se postavit proti násilí na silnicích. Tím si naopak exministr není jistý u změny s odmazáváním bodů na polygonech, pro niž nehlasoval. |
||
"Návrh nezlepší bezpečnost. Nejsem proti umazávání bodů, ale na základě školení zaměřeného na změnu chování postojů a chování při řízení, defenzivní způsob jízdy a podobně. Ne školení ve zvládání smyku, to jen zvýší sebedůvěru řidičů-závodníků," soudí Šimonovský. |
||
Podobný názor má třeba Zdeněk Hlavatý z Profesního společenství autoškol. "Nejsem proti, ale je otázkou, |
||
Jiří Patera ze společnosti HCT, která jízdy pořádá, upozornil, že odmazávání bodů není ničím novým. "Funguje už dlouho třeba v Rakousku nebo Německu. Nejde jen o to, že se něco odjezdí na polygonu. My řidiče naučíme, jak za jízdy přemýšlet v konkrétních situacích," říká Patera. Pavel Dušánek, ředitel firmy Autodrom Promotion, která provozuje jízdy na polygonu v České Lípě, však dodává, že dosud neexistuje na rozdíl od autoškol jednotný systém kurzů bezpečné jízdy. Školení, která přijdou zhruba na tři tisíce korun, se dnes skládají z teoretické a praktické části. Většinou trvají mezi čtyřmi až sedmi hodinami. |
||
Co se změní v bodovém systému |
||
Umazání tří trestných bodů |
||
Podmínkou je to, že body nenasbíral za přestupky ohodnocené šesti nebo sedmi body, tedy například za jízdu pod vlivem alkoholu, odmítnutí dechové zkoušky nebo způsobení nehody s následkem smrti nebo těžkým zraněním. |
||
Změna má začít platit od září 2008. |
||