Nový plán: řidičák propadne až za 18 bodů
 
 
17.4.2008 (zdroj: IHNED.CZ)
 
     
  Necelé dva roky po zavedení bodového systému se objevil první reálný návrh na zvýšení počtu trestných bodů z dvanácti na osmnáct.  
     
 

"Zvýšení hranice počtu bodů se zdá jako nezbytné," uvedli právníci ministerstva dopravy v dokumentu, který má završit práci expertní komise pracující na změně silničního zákona.

 
     
 

Uvolnění bodového systému by přišlo v době, kdy řidiči jezdí stále hůř. Důvod? Právníci i část expertů
z komise si myslí, že dvanáct bodů řidič nasbírá moc rychle, protože za některé přestupky jsou vysoké tresty. Zákon tak prý nepůsobí preventivně, ale jen represivně.

 
     
 

Řebíček: Zatím nejsem pro 

 
 

Proti osmnácti bodům není ani ministr dopravy Aleš Řebíček - ale zdůrazňuje, že zatím není ani pro. Počká si na definitivní verdikt expertů, kteří budou úpravy ještě probírat.

 
     
 

"Není to oficiální názor ministerstva, ale spíš jeden z výstupů expertní komise. Pokud jde o můj názor, nemám jej v tomto nijak vyhraněný a jsem připraven akceptovat to, s čím expertní tým přijde," říká Řebíček.

 
     
 

V expertní komisi je například i šéf dopravní policie Martin Červíček, který zvýšení počtu bodů podporuje.

 
     
 

Ministerští právníci doporučují inspirovat se Německem a Rakouskem, kde se také řidičák zabavuje
až po 18 bodech.

 
     
 

Ministerstvo také naznačilo, že některé jiné návrhy expertů pro něj přijatelné nejsou: třeba to, aby řidiči
po prvním vybodování přišli o řidičský průkaz na kratší dobu než na rok.

 
     
 

Zastánců zvýšení hranice z dvanácti na osmnáct bodů je mezi experty více. Například podle předsedy Asociace dopravních psychologů ČR Aloise Hudečka by se mělo Česko inspirovat rakouským systémem. "Zde je také hranice 18 bodů, ale bodově se postihují jen ty nejzávažnější prohřešky," říká Hudeček.

 
     
 

Jak je to u sousedů? 

 
 

V Rakousku je takových závažných porušení třináct, v Německu, kde je také hranice 18 bodů, jsou řádově desítky bodových prohřešků. I v Německu jsou stejně jako v Česku nejvážnější prohřešky (například jízda pod vlivem alkoholu) nejvíce za sedm bodů. Německo však má propracovanější systém, jak si řidiči mohou body odepsat. Třeba tak, že absolvují různé kurzy.

 
     
 

V Česku bude možné si umazat tři trestné body už od letošního září. Kurz bezpečné jízdy však budou moci podstoupit jen řidiči, kteří nedostali trestné body za největší prohřešky. Ministerstvo dopravy přesto expertům doporučuje, jestli není vhodné zapojit do hry třeba i dopravní psychology.

 
     
 

Některé změny v silničním zákoně už týmy dopravních expertů vyřešily. Do zákona by se mělo například dostat to, že řidiči všech aut musí použít reflexní vestu, když nouzově stojí s autem na silnici mimo obec. Stejně tak se experti shodli, že je nutné zachovat nulovou toleranci alkoholu v krvi řidiče.

 
     
 

Jedna ze změn se dotkne i toho, jak vyřešit výmluvu řidičů na to, že auto, které třeba zachytily radary, neřídili oni, ale osoba blízká. Tento argument připouští Listina základních práv a svobod a zneužívají ho desetitisíce řidičů.

 
     
 

Experti původně navrhovali, aby byl vždy za přestupek zodpovědný provozovatel auta. Na něm by pak bylo, aby řekl, kdo auto skutečně řídil. Na rozdíl od dřívějších návrhů ale provozovatel nemá být trestán za přestupek či trestný čin, ale bude to takzvaný správní delikt.

 
     
 

"Provozovatel bude postižen za to, že neví, kdo s jeho autem jel a páchal přestupek. Za to dostane pokutu,
o jejíž výši se má teprve jednat, ale nebudou mu odebrány body," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.