Tudy chce Řebíček jezdit od ledna 160 km/h
 
 
4.7.2008 (zdroj: ihned.cz)
 
     
  Projekt ministra dopravy Aleše Řebíčka je ve finále: Ministerstvo vypracovalo mapu, která označuje rychlostní komunikace, na kterých by se mělo jezdit až 160 kilometrovou rychlostí. Vše ale závisí na zákonodárcích, kteří musí ministrův záměr schválit ve sněmovně.  
     
  Řebíčkův návrh bude vláda a posléze sněmovna projednávat na podzim jako součást silničního zákona. „Mohl by začít platit od ledna 2009,“ řekl Hanzelka.  
     
 
 
     
  Stošedesátkou jen za sucha  
  Hanzelka k mapě podotkl, že klíčovou podmínkou při výběru vhodných úseků dálnic byla jejich kvalita. „Je tam několik podmínek. Jednak jsou to ty části komunikací, které tomu konstrukčně a kapacitně vyhovují a druhou podmínkou je aby stošedesátka platila za sucha.“ Mapa zobrazuje také úseky dálnic, které ještě nejsou v provozu a mají být dokončeny v horizontu dvou let.  
     
  Ne všude je ale podmínka suché vozovky jediným omezením. Některé vybrané úseky bude regulovat takzvané liniové řízení. „Jde o husté osazení tabulí s proměnlivým značením, které budou měnit nejvyšší povolenou rychlost. Spíše se očekává redukce rychlosti, v případě hustého provozu by se to omezilo na 100 kilometrů, případně, kdyby to provoz umožňoval, by naopak dala zvýšit až na oněch 160 kilometrů v hodině.  
     
  Odůvodnění ministerstva v případě konkrétních komunikací  
     
  Dálnice D1  
 

- km 0-21 (Spořilov-Mirošovice) – nevhodný úsek – dálnice sice v šestipruhovém uspořádání, nicméně s nejvyššími intenzitami dopravy v republice, úvahy o zvýšení rychlosti pouze po instalaci telematických systémů za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy
- km 21-230 (Mirošovice-Vyškov) – nevhodný úsek – dálnice s příliš vysokými intenzitami a zhruba ve 2/3 délky s nevyhovujícím povrchem. Úvahy o zvýšení rychlosti budou možné v km 21-182 Mirošovice-Kývalka) po rozšíření na šestipruhové uspořádání a v km 201-230 (Brno/Slatina-Vyškov) po opravě povrchu. Úsek v prostoru Brna km 182-201 (Kývalka-Brno/Slatina) ač v šestipruhovém uspořádání nebude vhodný díky vysokým intenzitám, úvahy o zvýšení rychlosti pouze po instalaci telematických systémů za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy
- km 230-247 (Vyškov-Mořice) – vhodný úsek
- km 254-261 (Kojetín-Kroměříž/východ) – vhodný úsek
- km 297-312 (Lipník n.B.-Bělotín) – vhodný úsek
- km 342-371 (Bílovec-Bohumín) – vhodný úsek – výjimku by měl tvořit prostor Ostravy (km 353-365), kde je vysoký počet MÚK a předpokládá se velká intenzita dopravy
- výhledové stavby – všechny další stavby v rámci dálnice D1 lze označit jako za vhodné úseky
- vyhodnocení – celistvost úseků se zvýšenou rychlostí by na dálnici D1 tvořila část za Brnem (km 230, resp. od km 201 po rekonstrukci) po polskou hranici (km 377) s výjimkou prostoru Ostravy a případně dalších rizikových míst (tunel Klimkovice atd.)

 
     
  Dálnice D2  
  - km 0-3 (Brno-Chrlice) – nevhodný úsek – dálnice s vysokou intenzitou dopravy v blízkosti velkoměsta
- km 3-61 (Chrlice-hranice) – vhodný úsek
- vyhodnocení – celistvost úseků se zvýšenou rychlostí by na dálnici D2 tvořila část za Brnem (km 3) po slovenskou hranici (km 61)
 
     
  Dálnice D3  
  dálnice D3 by měla být posouzena až v době, kdy se prodlouží její délka ze současných 15ti km  
     
  Dálnice D5  
  - km 0-18 (Praha-Beroun/centrum) – nevhodný úsek – dálnice s vysokou intenzitou dopravy v blízkosti velkoměsta
- km 18-151 (Beroun/centrum-hranice) – vhodný úsek
- vyhodnocení – celistvost úseků se zvýšenou rychlostí by na dálnici D5 tvořila část za Berounem (km 18) po německou hranici (km 151) s výjimkou rizikových míst (tunel Valík atd.)
 
     
  Dálnice D8  
  - km 0-48 (Praha-Lovosice/západ) – vhodný úsek
- km 65-92 (Řehlovice-hranice) a výhledové km 48-65 (Lovosice/západ-Řehlovice) – nevhodné úseky – dálnice v horském terénu – zvýšení rychlosti mimo riziková místa a tunely pouze po instalaci telematických systémů a za dobrého počasí
- vyhodnocení – celistvost úseků se zvýšenou rychlostí by na dálnici D8 tvořila část od Prahy (km 0, výhledově od Pražského okruhu) po Lovosice (km 48)
 
     
  Dálnice D11  
  - km 0-18 (Praha-Bříství) – nevhodný úsek do doby generální rekonstrukce povrchu
- km 18-84 (Bříství-Sedlice) – vhodný úsek
- výhledové stavby – všechny další stavby lze označit jako za vhodné úseky s výjimkou horských úseků u Trutnova
- vyhodnocení – v současnosti by se jednalo o celý úsek od km 18 (resp. od km 0 po rekonstrukci) až po Hradec Králové, výhledově dále až po horskou část u Trutnova
 
     
  Rychlostní silnice R1 – Pražský okruh  
  - nevhodné úseky z důvodů vysokých intenzit dopravy a vysokého počtu MÚK
- u určitých vhodných úseků (v šestipruhovém uspořádání či více vzdálené od města) lze uvažovat o zvýšení rychlosti pouze po instalaci telematických systémů za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy