Tudy chce Řebíček jezdit od ledna 160 km/h |
||
4.7.2008 (zdroj: ihned.cz) |
||
Projekt ministra dopravy Aleše Řebíčka je ve finále: Ministerstvo vypracovalo mapu, která označuje rychlostní komunikace, na kterých by se mělo jezdit až 160 kilometrovou rychlostí. Vše ale závisí na zákonodárcích, kteří musí ministrův záměr schválit ve sněmovně. | ||
Řebíčkův návrh bude vláda a posléze sněmovna projednávat na podzim jako součást silničního zákona. „Mohl by začít platit od ledna 2009,“ řekl Hanzelka. | ||
Stošedesátkou jen za sucha | ||
Hanzelka k mapě podotkl, že klíčovou podmínkou při výběru vhodných úseků dálnic byla jejich kvalita. „Je tam několik podmínek. Jednak jsou to ty části komunikací, které tomu konstrukčně a kapacitně vyhovují a druhou podmínkou je aby stošedesátka platila za sucha.“ Mapa zobrazuje také úseky dálnic, které ještě nejsou v provozu a mají být dokončeny v horizontu dvou let. | ||
Ne všude je ale podmínka suché vozovky jediným omezením. Některé vybrané úseky bude regulovat takzvané liniové řízení. „Jde o husté osazení tabulí s proměnlivým značením, které budou měnit nejvyšší povolenou rychlost. Spíše se očekává redukce rychlosti, v případě hustého provozu by se to omezilo na 100 kilometrů, případně, kdyby to provoz umožňoval, by naopak dala zvýšit až na oněch 160 kilometrů v hodině. | ||
Odůvodnění ministerstva v případě konkrétních komunikací | ||
Dálnice D1 | ||
- km 0-21 (Spořilov-Mirošovice) – nevhodný úsek – dálnice sice v šestipruhovém uspořádání, nicméně s nejvyššími intenzitami dopravy v republice, úvahy o zvýšení rychlosti pouze po instalaci telematických systémů za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy |
||
Dálnice D2 | ||
- km 0-3 (Brno-Chrlice) – nevhodný úsek – dálnice s vysokou intenzitou dopravy v blízkosti velkoměsta - km 3-61 (Chrlice-hranice) – vhodný úsek - vyhodnocení – celistvost úseků se zvýšenou rychlostí by na dálnici D2 tvořila část za Brnem (km 3) po slovenskou hranici (km 61) |
||
Dálnice D3 | ||
dálnice D3 by měla být posouzena až v době, kdy se prodlouží její délka ze současných 15ti km | ||
Dálnice D5 | ||
- km 0-18 (Praha-Beroun/centrum) – nevhodný úsek – dálnice s vysokou intenzitou dopravy v blízkosti velkoměsta - km 18-151 (Beroun/centrum-hranice) – vhodný úsek - vyhodnocení – celistvost úseků se zvýšenou rychlostí by na dálnici D5 tvořila část za Berounem (km 18) po německou hranici (km 151) s výjimkou rizikových míst (tunel Valík atd.) |
||
Dálnice D8 | ||
- km 0-48 (Praha-Lovosice/západ) – vhodný úsek - km 65-92 (Řehlovice-hranice) a výhledové km 48-65 (Lovosice/západ-Řehlovice) – nevhodné úseky – dálnice v horském terénu – zvýšení rychlosti mimo riziková místa a tunely pouze po instalaci telematických systémů a za dobrého počasí - vyhodnocení – celistvost úseků se zvýšenou rychlostí by na dálnici D8 tvořila část od Prahy (km 0, výhledově od Pražského okruhu) po Lovosice (km 48) |
||
Dálnice D11 | ||
- km 0-18 (Praha-Bříství) – nevhodný úsek do doby generální rekonstrukce povrchu - km 18-84 (Bříství-Sedlice) – vhodný úsek - výhledové stavby – všechny další stavby lze označit jako za vhodné úseky s výjimkou horských úseků u Trutnova - vyhodnocení – v současnosti by se jednalo o celý úsek od km 18 (resp. od km 0 po rekonstrukci) až po Hradec Králové, výhledově dále až po horskou část u Trutnova |
||
Rychlostní silnice R1 – Pražský okruh | ||
- nevhodné úseky z důvodů vysokých intenzit dopravy a vysokého počtu MÚK - u určitých vhodných úseků (v šestipruhovém uspořádání či více vzdálené od města) lze uvažovat o zvýšení rychlosti pouze po instalaci telematických systémů za dobrého počasí a nízké intenzity dopravy |
||