Langer si posvítí na vrakoviště, vláda souhlasí
 
 
14.5.2008 (zdroj: IHNED.CZ)
 
     
 

Boj proti zlodějům aut schválila na středečním jednání vláda. Vrakoviště čekají přísné kontroly, zlepšit se mají evidenční prohlídky aut a mohla by být zřízena i speciální jednotka bojující proti krádežím aut.

Kabinet Mirka Topolánka schválil návrhy ministerstva vnitra, které mají které mají pomoci v boji proti zlodějům aut. Ministr vnitra chce například kvůli kradeným autům a součástkám z nich zpřísnit kontrolu na vrakovištích a zavést podrobné evidenční prohlídky. Krádeže motorových vozidel, věcí z nich a součástek tvoří téměř čtvrtinu celkové kriminality v ČR.

Langer také zřídil speciální policejní složku spadající pod Útvar pro odhalování organizovaného zločinu, která by se zabývala pouze touto problematikou. Ten má na starosti jen krádeže vozů. "Tahle skupina nebude prohledávat dílny, kde se kradená auta rozmontovávají. Zajímat ji budou lidé, kteří na auto nesáhnou, ale vše organizují," řekl nedávno HN nový šéf útvaru Robert Šlachta.

Návrh zákona počítá se zákazem výkup autovraků nebo jejich částí bez dokladu původu a zavést povinnost přesně identifikovat autovrak a jeho podstatné části určené k prodeji, aby bylo možné dohledat jejich původ. Pokud nepůjde původ havarovaného auta nebo jeho části doložit, nemohlo by se již auto či jeho část použít a muselo by se zničit.

Důvodem je zkušenost řady policistů, kteří podle materiálu na vrakovištích často nacházejí části vozidel s odstraněnými či pozměněnými VIN kódy (Vehicle identification number - Identifikační číslo vozidla). Výjimkou nejsou ani součástky z ukradených aut a vraků, které nebyly odhlášeny z evidence motorových vozidel, a to včetně dokladů a registračních značek. Kontrolované provozovny také většinou nemají povolení k nakládání s odpady a autovraky vykupují lidé bez řádného oprávnění, kteří pak vyřazená vozidla nabízejí k prodeji na náhradní díly.

Zákon by měl také přesně definovat, co to je totálně havarované vozidlo. Takový vrak by se likvidoval a nesměl by se využít ani na součástky.

Dalším krokem k omezení krádeží aut a obchodování s nimi by měly být důkladnější evidenční prohlídky. Ty se nyní provádějí v rámci technické prohlídky, kdy pracovníci stanic technické kontroly (STK) kontrolují, zda údaje o autě uvedené v dokladech odpovídají reálnému stavu. "Současné metody používané v STK již nejsou dostatečné pro prověrku identity vozidla a jeho částí," konstatuje ale ministerstvo. Technici totiž často nevědí, kde mají identifikační údaje hledat, nerozumí složitým kódům a u moderních aut se k nim ani nemohou dostat.

"Částečně i v důsledku této skutečnosti jsou dnes v registrech evidována i taková vozidla, která vykazují zásahy do identifikačních znaků, chybějící identifikační znaky nebo zjevný nesoulad identifikačních znaků s doklady či registrem, a to i přesto, že prošla několika technickými kontrolami, jejichž součástí je ze zákona i evidenční kontrola," uvádí materiál, který posoudila vláda.

Opačným problémem jsou pak případy, kdy policie odhaluje kradená auta, jejichž identifikační údaje sice souhlasí s registrem a doklady, ale přesto nejsou původní a po krádeži byla změněna. "Zcela běžnou praxí jsou opravy vozidel pomocí dílů bez možnosti identifikace jejich původu, kdy množství vyměněných náhradních dílů leckdy převyšuje i počet původních dílů vozidla," konstatuje ministerstvo.

Evidenční kontroly by se proto měly rozšířit tak, aby zjistily skutečný stav auta. Podobnou praxi prý již zavedlo například Maďarsko, Nizozemsko nebo Slovensko. O takzvané povinné kontrole originality se prý již jedná v rámci chystané novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

 
     
 

Mizí auta za miliony
Každý rok se v Česku ztratí asi 20 tisíc aut. Ale zatímco dříve je kradli a prodávali dál jednotlivci, dnes už se tím zabývají celé mafie. "Krádeže aut jsou stále sofistikovanější, ve většině případů jsou páchány skupinami, jejichž struktura a činnosti jsou přesně rozděleny," stojí v nejnovější zprávě o organizovaném zločinu v Česku.

Nejohroženější jsou přitom luxusní vozy, které tyto skupiny kradou na objednávku. "Jsou to auta za miliony, které hned mizí z Česka," říká Šlachta.

Z policejních statistik vyplývá, že zloději jsou zatím úspěšní: do dvou týdnů po krádeži se policii podaří najít a vrátit zpět jen procento vozů.

Přitom právě tahle doba je pro další osud auta rozhodující - do čtrnácti dnů totiž většinou končí rozmontované nebo má už nové doklady i majitele.