Pneumatiky - technický rádce
 
     
 

Technický rádce Vám pomůže zorientovat se v odborných termínech, pochopit značení pneumatik a dopodrobna Vám vysvětlí různé pojmy...

 
     

  Alternativní záměna pneumatik   Hustící tlaky pneumatik  
  Index nosnosti a kategorie rychlosti   Měrné jednotky a definice základních pojmů  
  Montáž pneumatik   Obecné pojmy  
  Opotřebení pneumatik   Opravy pneumatik  
  Poškození pneumatik   Skladování pneumatik  
  Stárnutí pneumatik   Volba pneumatik a diskových kol  
  Základní rozměry pneumatik a popis ráfku   Zatížení versus rychlost  
  Značení plášťů na bočnici   Huštění pneumatik  
  Značení ocelových disků      


  Alternativní záměna pneumatik  
     
  Před montáží nových pneumatik na vozidlo doporučujeme dále zkontrolovat a případně seřídit všechny prvky geometrie podvozku a pokud je to nutné dovyvážit kola přímo na nápravě. Doporučujeme rovněž důsledně dodržovat použití ochranných čepiček ventilů, zejména kovových, které chrání ventil proti vnikání nečistot a následné netěsnosti. Nové pneumatiky doporučujeme používat prvních několik set kilometrů jízdy při nižších provozních rychlostech - dojde tak ke stabilizaci povrchu běhounu, což se příznivě projeví vyšší životností pláště.  

 
TABULKA DOPORUČENÉ ŠÍŘKY RÁFKU DLE ROZMĚRU PNEUMATIKY

pneumatika

šířka ráfku

pneumatika

šířka ráfku

pneumatika

šířka ráfku

pneumatika

šířka ráfku

pneumatika

šířka ráfku

 

série 80

série 70

série 65

série 60

série 55

145/80 R10

3.5 - 5.0

145/70 R12

4.0 - 5.0

155/65 R13

4.0 - 5.5

175/60 R13

5.0 - 6.0

195/55 R14

5.5 - 7.0

135/80 R12

3.5 - 4.5

145/70 R13

4.0 - 5.0

165/65 R13

4.5 - 6.0

185/60 R13

5.0 - 6.5

185/55 R15

5.0 - 6.5

145/80 R12

3.5 - 5.0

155/70 R13

4.5 - 5.5

165/65 R14

4.5 - 6.0

205/60 R13

5.5 - 6.5

195/55 R15

5.5 - 7.0

155/80 R12

4.0 - 5.0

165/70 R13

4.5 - 6.0

175/65 R14

5.0 - 6.0

175/60 R14

5.0 - 6.0

205/55 R15

5.5 - 7.5

135/80 R13

3.5 - 4.5

175/70 R13

5.0 - 6.0

185/65 R14

5.0 - 6.5

185/60 R14

5.0 - 6.5

205/55 R16

5.5 - 7.5

145/80 R13

3.5 - 5.0

185/70 R13

5.0 - 6.5

195/65 R14

5.5 - 7.0

195/60 R14

5.5 - 7.0

215/55 R16

6.0 - 7.5

155/80 R13

4.0 - 5.5

165/70 R14

4.5 - 6.0

185/65 R15

5.0 - 6.5

175/60 R15

5.0 - 6.0

225/55 R16

6.0 - 8.0

165/80 R13

4.0 - 5.5

175/70 R14

5.0 - 6.0

195/65 R15

5.5 - 7.0

185/60 R15

5.0 - 6.5

245/55 R16

7.0 - 8.5

165/80 R13

4.0 - 5.5

185/70 R14

5.0 - 6.5

195/65 R15

5.5 - 7.0

195/60 R15

5.5 - 7.0

 

 

175/80 R13

4.5 - 6.0

195/70 R14

5.5 - 7.0

205/65 R15

5.5 - 7.0

205/60 R15

5.5 - 7.5

 

 

165/80 R14

4.0 - 5.5

205/70 R14

5.5 - 7.5

215/65 R15

6.0 - 7.5

215/60 R15

6.0 - 7.5

 

 

175/80 R14

4.5 - 6.0

195/70 R15

5.5 - 7.0

215/65 R16

6.0 - 7.5

225/60 R15

6.0 - 8.0

 

 

185/80 R14

4.5 - 6.0

 

 

 

 

225/60 R16

6.0 - 8.0

 

 

185/80 R14

4.5 - 6.0

 

 

 

 

235/60 R16

6.5 - 8.5

 

 

165/80 R15

4.0 - 5.5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Série 50

Série 45

Série 40

Série 35

Série 30

195/50 R15

5.5 - 7.0

195/45 R14

6.0 - 7.5

225/40 R14

7.5 - 9.0

245/35 R17

8.0 - 9.5

265/30 R19

9.5 - 10.5

205/50 R15

5.5 - 7.5

195/45 R15

6.0 - 7.5

215/40 R16

7.0 - 8.5

215/35 R18

7.0 - 8.5

275/30 R19

9.5 - 11.0

225/50 R15

6.0 - 8.0

215/45 R15

7.0 - 8.0

225/40 R16

7.5 - 9.0

225/35 R18

7.5 - 9.0

275/30 R20

9.5 - 11.0

185/50 R16

5.0 - 6.5

195/45 R16

6.0 - 7.5

205/40 R17

7.0 - 8.0

245/35 R18

8.0 - 9.5

 

 

195/50 R16

5.5 - 7.0

205/45 R16

6.5 - 7.5

215/40 R17

7.0 - 8.5

255/35 R18

8.5 - 10.0

 

 

205/50 R16

5.5 - 7.5

225/45 R16

7.0 - 8.5

235/40 R17

8.0 - 9.5

265/35 R18

9.0 - 10.5

 

 

225/50 R16

6.0 - 8.0

245/45 R16

7.5 - 9.0

245/40 R17

8.0 - 9.5

275/35 R18

9.0 - 11.0

 

 

235/50 R16

6.5 - 8.5

215/45 R17

7.0 - 8.0

255/40 R17

8.5 - 10.0

285/35 R18

9.5 - 11.0

 

 

205/50 R17

5.5 - 7.5

225/45 R17

7.0 - 8.5

265/40 R17

9.0 - 10.5

295/35 R18

10.0 - 11.5

 

 

215/50 R17

6.0 - 7.5

235/45 R17

7.5 - 9.0

225/40 R18

7.5 - 9.0

235/35 R19

8.0 - 9.5

 

 

235/50 R18

6.5 - 8.5

245/45 R17

7.5 - 9.0

235/40 R18

8.0 - 9.5

245/35 R19

8.0 - 9.5

 

 

 

 

255/45 R17

8.0 - 9.5

245/40 R18

8.0 - 9.5

255/35 R19

8.5 - 10.0

 

 

 

 

245/45 R18

7.5 - 9.0

275/40 R18

9.0 - 11.0

275/35 R19

9.0 - 11.0

 

 

 

 

255/45 R18

8.0 - 9.5

285/40 R18

9.5 - 11.0

245/35 R20

8.0 - 9.5

 

 

 

 

 

 

245/40 R19

8.0 - 9.5

255/35 R20

8.5 - 10.0

 

 

 

 

 

 

255/40 R19

8.5 - 10.0

 

 

 

 

 
  ROZMĚRY PNEUMATIK NA STEJNÉM ŘÁDKU MAJÍ ZPRAVIDLA STEJNÝ NEBO PODOBNÝ OBVOD (S TOLERANCÍ +1,55% AŽ 2,5%)  
  Tabulka alternativní záměny pneumatik ve formátu pdf ke stažení zde.  
 
 

  Index nosnosti a kategorie rychlosti  
     
  Index nosnosti (LI - Load Index) je číslo určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek.

Index nosnosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen čísly.

Při indexu nosnosti (load index) platí, že vyšší hodnoty kryjí nižší. To znamená, že když je v technickém průkazu automobilu je uveden symbol pro index nosnosti "84" (500) a na pneumatice je index nosnosti "88"(560) kombinace je přístupná.
 
     
 
INDEX NOSNOSTI

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

50

190

60

250

70

335

80

450

90

600

100

800

51

195

61

257

71

345

81

462

91

615

101

825

52

200

62

265

72

355

82

475

92

630

102

850

53

206

63

272

73

365

83

487

93

650

103

875

54

212

64

280

74

375

84

500

94

670

104

900

55

218

65

290

75

387

85

515

95

690

105

925

56

224

66

300

76

400

86

530

96

710

106

950

57

230

67

307

77

412

87

545

97

730

107

975

58

236

68

315

78

425

88

560

98

750

108

1000

59

243

69

325

79

437

89

580

99

775

109

1030

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

110

1060

120

1400

130

1900

140

2500

150

3350

160

4500

111

1090

121

1450

131

1950

141

2575

151

3450

161

4625

112

1120

122

1500

132

2000

142

2650

152

3550

162

4750

113

1150

123

1550

133

2060

143

2725

153

3650

163

4875

114

1180

124

1600

134

2120

144

2800

154

3750

164

5000

115

1215

125

1650

135

2180

145

2900

155

3875

165

5150

116

1250

126

1700

136

2240

146

3000

156

4000

166

5300

117

1285

127

1750

137

2300

147

3075

157

4125

167

5450

118

1320

128

1800

138

2360

148

3150

158

4250

168

5600

119

1360

129

1850

139

2430

149

3250

159

4375

169

5800

 
     
  Kategorie Rychlosti (SS- Speed Symbol) je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Symbol kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

Při rychlostním indexu (speed symbol) platí, že vyšší hodnoty kryjí nižší. To znamená, že když je v technickém průkazu automobilu je uveden symbol pro index rychlosti "T" (190) a na pneumatice je index rychlosti "H" (210) kombinace je přístupná.
 
     
 
INDEX RYCHLOSTI

symbol

G

J

K

L

M

N

P

Q

S

T

H

V

W

Y

ZR

max. (km/h)

90

100

110

120

130

140

150

160

180

190

210

240

270

300

>240

 
 
 
     
  Montáž pneumatik  
     
 

Montáži pneumatik je třeba věnovat z bezpečnostních důvodů mimořádnou péči a měl by ji proto provádět jen řádně zaškolený pracovník. Používejte vždy jen disková kola předepsané velikosti, v perfektním technickém stavu, tj. mechanicky nepoškozená, zbavená zbytků rzi a v případě ocelových kol opatřená i ochranným nátěrem.

V případě montáže nových plášťů použijte současně i nový bezdušový ventil nebo novou duši. Bezdušové pláště (Tubeless) montujte vždy jen na ráfky s bezpečnostním provedením profilu dosedací plochy (např. typu HUMP).

Tlak vzduchu při montáži (tzv. 'dosedací tlak') může dosáhnout až 150 % nejvyšší tabulkové hodnoty, nesmí však přesáhnout 350 kPa.

Při montáži bezdušových pneumatik musí patky pláště překonat profil HUMP. Tlak po překonání této překážky by neměl překročit 350 kPa, jinak hrozí nebezpečí prasknutí patkového lana.

Namontovanou pneumatiku nahuštěnou na předepsaný provozní tlak je třeba dynamicky vyvážit.

Před montáží nových pneumatik na vozidlo doporučujeme dále zkontrolovat a případně seřídit všechny prvky geometrie podvozku a pokud je to nutné dovyvážit kola přímo na nápravě. Doporučujeme rovněž důsledně dodržovat použití ochranných čepiček ventilů, zejména kovových, které chrání ventil proti vnikání nečistot a následné netěsnosti. Nové pneumatiky doporučujeme používat prvních několik set kilometrů jízdy při nižších provozních rychlostech - dojde tak ke stabilizaci povrchu běhounu, což se příznivě projeví vyšší životností pláště.
 
 
 
     
  Opotřebení pneumatik  
     
 

Protože hloubka dezénu pneumatik se v průběhu užívání snižuje, brzdná dráha vozidla zejména na mokré vozovce je podstatně delší. Nebezpečí aquaplaningu (tj. ztráty kontaktu vozidla s vozovkou v důsledku vodního klínu mezi pneumatikou a povrchem vozovky) se proto zvyšuje u pneumatik s malou zbytkovou hloubkou dezénové drážky. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je proto nanejvýš důležité včas vyměnit ojetou pneumatiku za novou, tj. dokud zbytková respektive bezpečnostní hloubka drážky není menší než 1,6 mm. Doporučená minimální hlouka dezénu pro zimní pneumatiky je 4 mm.

Rovnoměrné opotřebení běhounu všech pneumatik na vozidle prodlužuje jejich životnost, zvyšuje tak ekonomiku provozu a přispívá i k vyšší bezpečnosti provozu. Zejména u vozidel s předním náhonem doporučujeme proto záměnu pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak v určitých pravidelných intervalech (např. po ujetí 5 000 km) při zachování smyslu otáčení kol.

 
 
 
     
  Poškození pneumatik  
     
 

Většina poškození pneumatik vzniká v důsledku nesprávného tlaku vzduchu. Proto doporučujeme kontrolovat tlak v pneumatikách každé dva týdny. Při jízdě se tlak v pneumatikách vlivem deformační práce pláště zvýší. Toto je normální fyzikální jev, proto tlak nesmí být za žádných okolností upravován.

Stálý a vyvážený styl jízdy je pro pneumatiky prospěšný. Prudká akcelerace a sportovní způsob jízdy 'brzda-plyn' životnost pneumatik výrazně zkracují. Podobně i extrémní bodové namáhání např. při rychlém najetí na překážku může být příčinou vzniku poškození (často i skrytého) nebo úplného zničení pneumatiky. K tomuto druhu poškození přispívá mimo vysoké rychlosti i přehušťování pneumatik.

Taktéž podhušťování příp. přetěžování vede k rychlejší únavě kostry, intenzivnímu opotřebení běhounu a tedy i k předčasnému vyřazení pláště z provozu.

Pneumatiky je třeba pravidelně kontrolovat se zaměřením na vklíněné cizí předměty, vpichy, řezy, trhliny a boule na bočnici. Vklíněné předměty mohou poškodit i vnitřní část pneumatiky. Poškození je třeba dát posoudit odborníkem na opravy pneu. Není-Ii oprava možná nebo je výsledek pochybný, pneumatiku nahradit. Poškozené pneumatiky mohou explodovat.

Obrubníky by měly být přejížděny pomalu a pokud možno v kolmém směru. Vyvarujte se najíždění na příkré a ostré obrubníky! Najetí pod ostrým úhlem nebo rychlý náraz na obrubník nebo kámen může vést ke skrytým poškozením, které se projeví později. Vzniká nebezpečí dopravní nehody náhlým únikem tlaku při vysoké rychlosti. Pneumatiky mají svoji vnitřní "paměť".

 
 
 
     
  Stárnutí pneumatik  
     
 

Stárnutí pneumatik je dlouhodobý proces, ke kterému dochází v důsledku složitých fyzikálně chemických pochodů za přítomnosti kyslíku a ozónu. Negativně ovlivňuje provozní způsobilost plášťů.

Pneumatiky starší 10 let mohou být proto používány jen v případě, že byly již dříve provozovány normálním způsobem. V žádném případě by neměly být používány nejeté pláště po tuto dobu skladované.

Stárnutím trpí zejména pneumatiky používané na karavanech z důvodu déletrvajících provozních přestávek a tím i jednostranného zatížení. Tyto by měly být vyměňovány po 6, nejpozději 8 letech.

Náhradní pneumatiky speciální konstrukce starší 6 let nelze používat v běžném silničním provozu, ale jen v případě nutnosti na dojetí.
 
 
 
     
  Základní rozměry pneumatik a popis ráfku  

 
 

185/65 R 14 85 T

185 - jmenovitá šířka pneumatiky (mm)
65 - profilové číslo (%)
R - označení radiální konstrukce pláště
14 - jmenovitý průměr ráfku v palcích
85 - index nosnosti
T - kategorie rychlosti


 
         
  Popis ráfku      
    POPIS RÁFKU - definice hlavních parametrů ráfku (např.8 J x 17 ET 35 5/100/57,1)

popis

specifikace

8

šířka disku v palcích 8"

J

typ patice (pro téměř všechny alu "J")

17

nominální průměr příslušného disku v palcích (1palec=25,4mm)

ET

ET (einpresstiefe=zális) v milimetrech, vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola - neboli jak hluboko zapadne kolo do blatníku (čím větší je hodnota ET, tím více kolo zapadne ke středu vozu), hodnota u většiny alu kol pro evropské vozy se pohybuje okolo 35mm

5

počet šroubů (děr v ráfku)

100

průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů

57,1

průměr centrovací díry (CB=center bore - v nákresu "CB"), je udáván v mm a prakticky každý výrobce automobilů používá jiný, v praxi to znamená, že kola sice mohou mít stejnou rozteč, ale nemusí být dobře vycentrovaná a pak hází a auto vibruje, použití jednoho typu disku na více značek vozů umožňují středové kroužky


 

  Záměna malého ráfku za větší

Neméně důležitou roli při výběru či záměně kol je rozměr pneumatik. Každé vozidlo má přesně dán vnější průměr kola (pneumatiky). Znamená to, že při výměně pneumatiky za jiný rozměr (například použijeme-li disk většího rozměru - z původních plechových disku o průměru 14" na hliníkové 15"), je důležité zachovat stejný obvod pneumatiky. Čím větší disk bude použit, tím nižší profil pneumatiky musíme namontovat. Například vyměníme-li sériový disk 6Jx14 s pneumatikou 185/60 R14 za disk 7Jx15, musíme namontovat nižší pneumatiku např. 195/50R15, aby zůstal vnější obvod stejný.
 
     
  Silika

Silika je náplň do gumárenských směsí na bázi oxidu křemičitého, který nahrazuje saze. Výhodou siliky proti sazím je, že silika způsobuje v gumárenské směsi menší vnitřní tření, resp. ztrátovou energii a tím snižuje valivý odpor pneumatiky. Směsi s vysokým obsahem siliky na rozdíl od sazí tvrdnou až při výrazně nižších teplotách (až -30 stupňů), čímž zabezpečují dosáhnutí požadovaných vlastností především v zimních podmínkách.
 
 
 
     
  Značení plášťů na bočnici  

    1. Značka výrobce
2. Číslo směsi
3. Homologace ECE a schvalovací číslo
4. Datum výroby
5. Země výroby
6. Radiální konstrukce
7. Označení dezénu
8. Bezdušové provedení, pokud je takové
9. Rozměr pneu včetně indexu nosnosti a rychlostní kategorie


 
 
 
     
  Značení ocelových disků  
     
  6 J x 15 CH

6 – šířka ráfku v palcích
J – typ patky ráfku
x – příznak hlubokého prolisu ráfku
15 – průměr ráfku (kola) v palcích
CH – kombinovaný hřbet, vně „Flat-Hump“ a uvnitř „Hump“


Příklady některých označení velikosti kol

5 1/2  J x 14 H2
jedná se o ráfek s hlubokým prolisem, široký 5,5 palce, s patkou typu J, průměrem ráfku 14 palců a hřbety v provedení „double-Hump“

5,50 B x 14 CH
Zde máme opět ráfek s hlubokým prolisem, šířkou 5,5 palce, avšak patkou typu B, průměrem 14 palců a hřbety v provedení „Combinations Hump“

14 x 5 1/2 J H2 x 45

To je rovněž ráfek s hlubokým prolisem, šířkou 5,5 palce, patkou typu 3, průměrem 14 palců a hřbety v provedení „Double-Hump“. Jako dodatkový údaj je zde ještě uveden zális.
 
     
 
 
 
 
     
  Hustící tlaky pneumatik  
     
 

Hodnoty huštění se vždy vztahují na studenou pneumatiku před vyjetím. Údaje uvedené v tabulkách jsou minimální huštění platná pro rychlosti až do 160 km/h.

Tlak v pneumatice má být kontrolován každých 14 dní vždy na studené pneumatice.

Nesprávný tlak v pneumatice vede ke snížení životnosti. Podhuštěná pneumatika má vyšší valivý odpor a to znamená vyšší spotřebu paliva. Přehuštění způsobuje, že plášť je náchylnější na proražení a v extrémních případech může vést i k prasknutí pneumatiky.

Nárůst tlaku v plášti během jízdy je normální fyzikální jev a nesmí být za žádných okolností snižován.

V případě, že osobní automobil táhne přívěsný vozík nebo karavan, huštění pneumatik zadní nápravy musí být zvýšeno o 50 kPa s ohledem na přídavné zatížení od tažného háku.

Pro pneumatiky vyšších rychlostních kategorií H, V, W a ZR, se základní hustící tlak musí lineárně zvyšovat o 10 kPa pro každých 10 km/h až do 300 kPa při rychlosti 240 km/h a musí být přizpůsobeno aktuálnímu zatížení.
 
     
 

Maximální rychlost vozidla(km/h)

Index rychlosti (huštění pneu v kPa při 100% zatížení)

Q

R

S

T

U

H

V

W

RZ

< 160

250

250

250

250

250

250

250

250

250

170

 

260

260

260

260

260

260

250

250

180

 

 

260

260

260

260

260

250

250

190

 

 

 

270

270

270

270

250

250

200

 

 

 

 

270

270

270

260

250

210

 

 

 

 

 

280

280

270

250

220

 

 

 

 

 

 

280

280

250

230

 

 

 

 

 

 

280

290

260

240

 

 

 

 

 

 

280

300

270

250

 

 

 

 

 

 

 

300

280

260

 

 

 

 

 

 

 

300

290

270

 

 

 

 

 

 

 

300

300

280

 

 

 

 

 

 

 

 

300

290

 

 

 

 

 

 

 

 

300

300

 

 

 

 

 

 

 

 

300

 
 
Přepočtový koeficient přepočtu kPa na Bar je 1/100 (250 kPa = 2,5 Bar).
 
 
 
     
  Měrné jednotky a definice základních pojmů  
     
 

Šířka pneumatiky je vždy uváděna v mm, následující průměr ráfku je v palcích.

Standardní rozměry jsou teoretické hodnoty platné pro novou pneumatiku, šířka je vztažena na hladkou bočnici, vnější průměr na střed běhounu.

Maximální rozměry jsou skutečné hodnoty nahuštěné nezatížené pneumatiky včetně nárůstu, ale s vyloučením dynamických deformací. Šířka je maximální povolená šířka pláště namontovaného na měrný ráfek včetně výstupků na bočnici. Vnější průměr je maximální povolený průměr.

Statický poloměr je vzdálenost osy rotace nepohybující se pneumatiky od opěrné rovinné podložky rovnoběžné s osou rotace pneumatiky při předepsaném radiálním zatížení a huštění.

Odvalený obvod pneumatiky je dráha odvalená pneumatikou na pevné rovné vozovce při jedné otáčce.

Huštění pneumatiky je udáváno v kPa a platí pro rychlost do 160 km/h.

 
     
   
 
 
     
  Obecné pojmy  
     
 

Diskové kolo
nerozebíratelné kolo sestávající z ráfku a disku

Ráfek<
část kola, na kterou se nasazuje plášť

Disk kola
část kola, která je spojovacím prvkem mezi hlavou kola a ráfkem

Okraj ráfku
část ráfku, která zajišťuje boční opěr pro patky pláště

Dosedací plocha
část ráfku, na níž je usazena patka pláště (u bezdušových ráfků je součástí této plochy tzv. bezpečnostní profil zabraňující sesmeknutí patky pláště z ráfku)

Prohloubení
část ráfku umožňující montáž a demontáž pláště přes okraj ráfku

Zális
vzdálenost roviny souměrnosti ráfku od dosedací plochy disku; podle konstrukce kola může být kladný, záporný nebo nulový

Jmenovitá šířka ráfku
vzdálenost mezi protilehlými okraji ráfku v palcích

Jmenovitý průměr ráfku
průměr ráfku v palcích měřený v oblasti dosedací plochy patky pláště

 
 
 
     
  Opravy pneumatik  
     
 

Opravárenství pneumatik je z hlediska bezpečnosti provozu činnost velmi náročná a zodpovědná, proto by ji měl provádět vždy jen specialista.

Vyhláška č. 341/2002 Sb. ukládá, že na plášti musí být všechna poškozená místa trvale opravena. Je proto nepřípustné používat duše do neopraveného bezdušového pláště jako náhradní řešení.

Těsnicí opravárenské spreje nedoporučujeme používat pro trvalé opravy, ale vždy jen na dojetí, stejně jako opravy bez demontáže pláště z ráfku za použití speciálních předvulkanizovaných ucpávek.

Opravy poškození zasahující nárazník nebo kostru je třeba provést metodou vulkanizace za tepla nebo za studena po předchozí podrobné prohlídce a úpravě poškozeného místa pláště. Každá oprava by měla být provedena co možná nejdříve po vzniku poškození, jinak může dojít (zejména u plášťů s ocelovým nárazníkem) k rozšíření poškození nebo i zničení pláště v důsledku vnikajících nečistot a vlhkosti.

Prořezávání plášťů pro osobní automobily je zakázáno.
 
 
 
     
  Skladování pneumatik  
     
  Skladování plášťů a duší je třeba provádět v tmavých, suchých a chladných místnostech bez průvanu. Nadměrné vystavování slunci, teplu a průvanu těmto výrobkům škodí a je příčinou předčasného stárnutí, které se projevuje ve formě drobných trhlin na povrchu pryže. Plášť a duše nesmí dále přijít do kontaktu s produkty ropného původu (jako jsou např. oleje, pohonné hmoty, mazadla apod.), které způsobují, že pryž se stává houbovitou a ztrácí své elastické vlastnosti vulkanizátu.  
     
   
     
 

Pneumatiky na discích se skladují poskládány na sobě nebo zavěšeny.

Pneumatiky bez ráfku se skladují postaveny vedle sebe (viz obrázek). Aby však nedocházelo k deformacím takto uskladněné pneumatiky, doporučuje se cca 1x za 14 dní pneumatiky pootočit.

V každém případě se doporučuje pneumatiky po sezóně před namontováním na vůz nechat znovu převážit v servisu.

 
 
 
     
  Volba pneumatik a diskových kol  
     
 

Pneumatiky pro daný typ vozidla určuje vždy výrobce vozidla ve spolupráci s výrobcem pneumatik, přičemž je přípustné používat pneumatiky s vyšší kategorií rychlosti, např. 'H' místo 'S'. Stejně tak je povolený i vyšší index nosnosti, např. 82 místo 80. Při změně pláště za jiný rozměr je třeba dodržet zákonné předpisy, tj. změna musí být zaznamenána v technickém průkazu vozidla.

Optimální jízdní vlastnosti vozidla lze dosáhnout jen s pneumatikami stejného druhu. To znamená, že na vozidle smí být (s výjimkou nouzového dojetí) současně použity jen pneumatiky stejného rozměru a konstrukce, přičemž na téže nápravě smějí být tzv. shodné pneumatiky (tj. pneumatiky stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky). Konstrukcí osobních plášťů v tomto případě je myšlena konstrukce diagonální, radial-textil (kostra i nárazník jsou z textilních kordů) a radial-steel (kostra - textilní kord, nárazník - ocelový kord). Vzájemná kombinace plášťů těchto konstrukcí na vozidle není dovolena. Další podrobnosti ve Vyhlášce č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích.

V případě zimních pneumatik M+S doporučujeme z bezpečnostních důvodů používat tyto vždy na celém vozidle, nejenom na jedné nápravě. Vzájemnou kombinaci zimních pneumatik s letními lze akceptovat jen v případě, kdy zbytková hloubka drážky zimního dezénu < 4 mm, tj. hranice, kdy zimní pneumatika ztrácí své speciální zimní vlastnosti.

Změna plášťů si vyžaduje velmi často i změnu diskových kol. Proto i volbu diskových kol je třeba provádět podle doporučení výrobce a jejich změnu rovněž zaznamenat v technickém průkazu vozidla.
 
 
 
     
  Zatížení versus rychlost  
     
 

Pro stanovení minimální možné velikosti pneumatiky pro dané vozidlo je nezbytná znalost maximálně přípustného zatížení náprav a konstrukční rychlost vozidla. U pneumatiky je pak maximální nosnost vyjádřena indexem nosnosti a rychlost kategorií rychlosti.

U pneumatik rychlostní kategorie 'V' doporučuje ETRTO při rychlosti nad 220 km/h následující snížení nosnosti (viz tabulka 'Snížení zatížení pneumatiky versus rychlost').

Při úhlu odklonu kola v rozmezí 2° až 4° se nosnost snižuje o 5 % na každý stupeň. Toto snížení nosnosti lze kompenzovat zvýšením tlaku vzduchu.

Nosnost pneumatik ve dvojmontáži je 1 ,85 nosnosti pneumatik v jednomontáži.

Zvýšení nosnosti až o 10 % proti tabulkovým hodnotám je povoleno rovněž u pneumatik používaných na karavanech nebo přívěsných vozících s max. provozní rychlostí do 100 km/h. Základní huštění se v tomto případě zvyšuje o 20 kPa.

Nosnost pneumatik pro osobní automobily lze zvýšit pouze u vozidel jejichž maximální rychlost nepřekročí 60 km/h a za předpokladu, že bude současně zvýšeno i huštění podle tabulky 'Maximální rychlost versus zvýšení nosností.
 
     
 
Snížení zatížení pneumatiky versus rychlosti

 
 

Maximální rychlost vozidla(km/h)

Index rychlosti(zatížení pneumatiky v %)

H

V

W

RZ

210

100

100

100

100

220

 

97

100

100

230

 

94

100

100

240

 

91

100

100

250

 

 

95

100

260

 

 

90

100

270

 

 

85

100

280

 

 

 

95

290

 

 

 

90

300

 

 

 

85


Maximální rychlost vozidla(km/h)

Zvýšení nosnosti(%)

zvýšení huštění (kPa)

60

10

10

50

15

20

40

25

130

30

35

40

25

42

50

 
 
 
     
  Huštění pneumatik  
     
 

Doporučené hustění každého automobilu je uvedeno v manuálu vozdila. U mnohých automobilů je rovněž na víčku nádrže nebo na štítku na prahu/sloupku vozidla). Tento tlak se rozumí pro studenou pneumatiku a neměl by být v žádném případě v minusové toleranci. Např.v provozem zahřáté pneumatice je tlak zvýšen. Proto není dovoleno snižovat tlak v teplé pneumatice, tím by mohl tlak klesnout pod minimální hranici.
Tlak v pneumatikách by se měl v pravidelných intervalech kontrolovat.

Provozem podhuštěné pneumatiky se kolo silně zahřívá a vnitřně poškozuje. To při vyšších rychlostech může vést k separaci běhounu a dokonce k náhlému úniku tlaku - roztržení. Vnitřní poškození se dodatečnou korekcí tlaku již neodstraní.

V současné době se pneumatiky husťí nejen vzdnuchem, ale i speciáními k tomu určenými plyny. Speciální plyn pro hustění pneumatik (většinou dusík) má hlavní přednost v tom, že nezvyšuje svůj objem při rostoucí teplotě. Proto jsou pneumatiky nahuštěny stejným tlakem jak za studena, tak po zahřátí a mají také oproti vzduchu snížený únik. Tyto faktory příznivě působí hlavně na výdrž pneumatik a jejich opotřebení. Takto nahuštěné pneumatiky se mohou v případě potřeby samozdřejmě dohustit i normálním vzduchem, dochází ale k určitému znehodnocení směsi.

Zimní pneumatiky (M+S) mohou být přehuštěny o 20 kPa více než letní pneumatiky. Dbejte na rychlostní omezení. Držitel vozidla je povinen nalepit nálepku s označením maximální rychlosti pneumatiky v zorném poli řidiče, pokud je tato rychlost nižší než maximální rychlost vozidla.