Proč přezouvat? |
||
Střídání zimních a letních pneumatik začíná být samozřejmostí i pro nás, přestože to zákon zatím nenařizuje. Celoroční provoz na letních nebo na tzv. univerzálních pneumatikách velkou finanční úsporu nepřinese, protože během používání zimních pneumatik jsou letní pláště uskladněny a nenajíždějí žádné kilometry. Tudíž logicky vydrží déle, než kdyby byly používány a ničeny v nevhodném zimním klimatu. Nehledě na větší riziko vzniku nehod v zimě. Mnoho řidičů preferuje nejen dvojí pneumatiky (letní a zimní), ale i dvojí disky. Tím šetří nejen disky a pneumatiky, které se častým přezouváním pneumatik mohou poškodit, ale v neposlední řadě i svoji kapsu, protože montáž disků s obutými pneumatikami zvládne každý průměrně zdatný řidič. | ||
Stačí dvě zimní pneumatiky? | ||
Jeden z motoristických mýtů praví, že v zimě stačí pro bezpečnou jízdu dvě zimní pneumatiky namontované na hnací nápravě. V tomto případě je sice zajištěn dobrý záběr hnací nápravy, avšak ovladatelnost nápravy hnané je ponechána náhodě. |
||
Vůz s předním pohonem + zimní pneumatiky na přední nápravě: | ||
• zabezpečen rozjezd automobilu • nerovnováha v zadní části vozu • větší pravděpodobnost vzniku smyku |
||
Vůz se zadním pohonem + zimní pneumatiky na zadní nápravě: | ||
• vyšší výkon při rozjezdu • nerovnováha přední části vozu • větší riziko špatné ovladatelnosti vozu. |
||
Pro maximální bezpečnost v zimním období je důležité vybavit automobil zimními pneumatikami na všech kolech vozidla. |
||
Šířka zimních pneumatik? | ||
Řada řidičů má zažitou informaci, že zimní pneumatiky by měly být pokud možno co nejužší, protože tlak působící na užší pneumatiku je větší a kvalitní vzorek tím pádem dosahuje většího záběru. Což by po fyzikální stránce sice mohlo být pravdivé, nicméně v oblasti pneumatik to tak doslovně neplatí. Koupit užší zimní pneumatiky se vyplatí pouze řidiči, který jezdí v permanentně zasněžených oblastech. | ||
V našich podmínkách jsou však silnice pokryty sněhem a ledem jen zlomek zimního období a zbytek času jsou mokré nebo suché. Pro běžného řidiče je tak rozumnější použití širších pneumatik, které mají větší styčnou plochu s vozovkou, a tím dosahují vyšší směrové stability při jízdě v přímém směru i při zatáčení. |
||
Co v zimě s letními pneumatikami a naopak? | ||
Životnost pneumatiky lze prodloužit i správným skladováním mimo sezónu. Před demontáží pneumatik označte na každé pneumatice směr jejího otáčení a umístění na vozidle. Následně by měly být pneumatiky pečlivě očištěny a uloženy v suché a tmavé místnosti. | ||
Pneumatiky s ráfky lze bud’ zavěsit, nebo skladovat horizontálně (tzv. stohovat na sebe), ale nikdy se nedoporučuje je nechávat stát ve vertikální poloze. U plášťů bez ráfků je to přesně naopak. Ideální polohou je skladování ve vertikální poloze a jejich pootáčení každý měsíc, zavěšení nebo stohování by pláště mohlo nenávratně poškodit. |
||