Tlumiče pérování se nevyplácí podceňovat |
||
Technika v moderních automobilech je stále složitější a složitější. Technologie, které byly ještě před nedávným časem vyhrazeny pouze pro luxusní a drahé vozy, dnes dobývají také oblast automobilů nižších tříd. Jedno ale zůstává nezměněno. Je potřeba zajistit trvalý kontakt vozidla s vozovkou. Tento kontakt automobilu a povrchu vozovky se odehrává prakticky již od dob, co byl automobil vynalezen, na čtyřech malých kontaktních plochách, dnes mezi pneumatikou a povrchem silnice, o velikosti přibližně čtyř dopisních obálek. | ||
Tření na těchto kontaktních plochách zajišťuje například brzdění, akceleraci, směrovou stabilitu při zatáčení apod. A všechny tyto činnosti jsou výrazně závislé na správné funkci tlumičů pérování. I ty nejmodernější systémy ABS, ESP či ASR nemohou být plně funkční při slabším kontaktu kol s povrchem vozovky. | ||
Hlavní funkcí tlumiče pérování je udržovat za každé situace kontakt kol s podkladem. Toto nemohou zajistit opotřebené tlumiče, a tak výše uvedené systémy rychle ztrácejí na účinnosti. Vůz má tendenci jít do smyku, na mokru dochází při nižších rychlostech k aquaplanningu, řidič hůře ovládá vůz při zatáčení či bočním větru |
||
V posledních několika letech byla provedena řada testů prokazujících vliv tlumičů pérování na chování vozu při brzdění. Z výsledků vyplynulo, že při srovnání vozu vybaveného 100% tlumiči vůz s tlumiči opotřebovanými z 50 % se chová takto: | ||
• pokud je obsazen pouze řidičem, zastaví z rychlosti 80 km/h na brzdné dráze delší o 2,6 metru; |
||
Mohlo by se říci, že tlumiče opotřebené z 50 % jsou pouze příznakem dosti starého vozu. Tak tomu však není. Opotřebení z 50% se dosáhne přibližně po 80 000 najetých kilometrů na převážně kvalitních vozovkách. To je běžná vzdálenost najetá na voze starém 3 - 4 roky. | ||
Vlastnosti tlumičů se v průběhu času postupně zhoršují a kilometr po kilometru tak získávají na nebezpečnosti, aniž by to řidič zaregistroval. Například oproti brzdovým destičkám o sobě tlumiče nedávají řidiči vědět kovovým pískáním. A nejhorší je, že řidič změnou stylu řízení kompenzuje opotřebení a zhoršující se ovladatelnost vozu. Tlumič navíc také nepatří k dílům, které se při přípravě vozu na rodinný výlet kontrolují. Majitelé kontrolují zřejmé věci – tlak v pneumatikách, olej, chladicí kapalinu, kapalinu do ostřikovače apod., ale zapomínají na pravidelnou kontrolu a prohlédnutí částí, které nevidí, včetně tlumičů. | ||