Tlumiče pérování se nevyplácí podceňovat
 
     
  Technika v moderních automobilech je stále složitější a složitější. Technologie, které byly ještě před nedávným časem vyhrazeny pouze pro luxusní a drahé vozy, dnes dobývají také oblast automobilů nižších tříd. Jedno ale zůstává nezměněno. Je potřeba zajistit trvalý kontakt vozidla s vozovkou. Tento kontakt automobilu a povrchu vozovky se odehrává prakticky již od dob, co byl automobil vynalezen, na čtyřech malých kontaktních plochách, dnes mezi pneumatikou a povrchem silnice, o velikosti přibližně čtyř dopisních obálek.  
     
  Tření na těchto kontaktních plochách zajišťuje například brzdění, akceleraci, směrovou stabilitu při zatáčení apod. A všechny tyto činnosti jsou výrazně závislé na správné funkci tlumičů pérování. I ty nejmodernější systémy ABS, ESP či ASR nemohou být plně funkční při slabším kontaktu kol s povrchem vozovky.  
     
 

Hlavní funkcí tlumiče pérování je udržovat za každé situace kontakt kol s podkladem. Toto nemohou zajistit opotřebené tlumiče, a tak výše uvedené systémy rychle ztrácejí na účinnosti. Vůz má tendenci jít do smyku, na mokru dochází při nižších rychlostech k aquaplanningu, řidič hůře ovládá vůz při zatáčení či bočním větru
a zvyšuje se opotřebení pneumatik a součástí zavěšení kol a řízení. Opotřebené tlumiče totiž umožňují větší kmitání komponentů zavěšení, čímž dochází k vyššímu opotřebení dílů, jako například pryžových pouzder. Některé součásti řízení kmitají spolu s komponenty zavěšení, čímž se zvyšuje opotřebení kulových kloubů řízení. Opotřebené tlumiče mají rovněž negativní dopad na životnost homokinetických kloubů a ložisek kol. To pak může mít velmi vážný dopad na rodinný rozpočet, pokud je potřeba vyměnit najednou celou řadu dílů. Je proto vždy výhodnější pravidelně zkontrolovat tlumiče pérování a opotřebené tlumiče včas vyměnit.

 
     
  V posledních několika letech byla provedena řada testů prokazujících vliv tlumičů pérování na chování vozu při brzdění.  Z výsledků vyplynulo, že při srovnání vozu vybaveného 100% tlumiči vůz s tlumiči opotřebovanými z 50 % se chová takto:  
 

• pokud je obsazen pouze řidičem, zastaví z rychlosti 80 km/h na brzdné dráze delší o 2,6 metru;
• pokud je obsazen řidičem a třemi spolujezdci, zastaví z rychlosti 70 km/h na přímé dráze a na nerovném
  povrchu o 11,3 metru dále;
• v testu došlo k aquaplanningu při 109 km/h; pokud byly tlumiče stoprocentně funkční, k aquaplanningu
  došlo při 125 km/h;
• potřebuje o 23 % delší dráhu při nouzovém zastavení na sněhu nebo ledu, a to i se systémem ABS.

 
     
  Mohlo by se říci, že tlumiče opotřebené z 50 % jsou pouze příznakem dosti starého vozu. Tak tomu však není. Opotřebení z 50% se dosáhne přibližně po 80 000 najetých kilometrů na převážně kvalitních vozovkách. To je běžná vzdálenost najetá na voze starém 3 - 4 roky.  
     
  Vlastnosti tlumičů se v průběhu času postupně zhoršují a kilometr po kilometru tak získávají na nebezpečnosti, aniž by to řidič zaregistroval. Například oproti brzdovým destičkám o sobě tlumiče nedávají řidiči vědět kovovým pískáním. A nejhorší je, že řidič změnou stylu řízení kompenzuje opotřebení a zhoršující se ovladatelnost vozu. Tlumič navíc také nepatří k dílům, které se při přípravě vozu na rodinný výlet kontrolují. Majitelé kontrolují zřejmé věci – tlak v pneumatikách, olej, chladicí kapalinu, kapalinu do ostřikovače apod., ale zapomínají na pravidelnou kontrolu a prohlédnutí částí, které nevidí, včetně tlumičů.