Zimní řetězy
 
     
  Jak vybrat zimní řetězy?  
     
  Pokud si to vyzkoušíte někde v teple, pak zjistíte, že to až takový problém není. Ovšem pokud zastavíte někde ve sněhu a musíte v mraze řetězy nasadit, určitě to již tak jednoduché nebude, a to i přesto, že k řetězům dostanete sebepodrobnější návod.  
     
  Nejrůznější výrobci sněhových řetězů vyvinuli i nové systémy rychlého nandávání nouzových náhražek sněhových řetězů, které jsou nabízeny jako systém „zacvaknout z boku a jet“, ale kdo jezdí v zimě do hor často, zpravidla dá přednost klasickým celoobvodovým řetězům, protože na vozovce pokryté sněhem poskytují jasně nejlepší služby.  
     
  Jestliže chce někdo sněhové řetězy používat často, pak je nutné investovat více peněz, pokud je ovšem někdo kupuje jen jako výbavu do vozu na velmi občasné nasazení, stačí řetězy za pět set korun.  
     
  Před koupí je důležité znát rozměr pneumatiky, na kterou má být řetěz nasazen. Podle toho si lze posléze snadno vybrat, který vám bude na voze sedět.  
     
  Vedle zmíněných nových variant, často kombinovaných s plastovými díly, se nejvíce osvědčují řetězy celoobvodového typu s H nebo X stopou. Liší se vlastně jen způsobem vedení řetězu přes běhoun pneumatiky. V prvním případě vypadají rozložené do roviny jako žebříček, druhé mají řetězy na obvodu různě překřížené do tvaru X. Oba druhy jsou určeny jen pro jízdu na vozovkách pokrytých sněhem či ledem, případně pro jízdu v terénu. Materiál těchto řetězů však dovoluje jízdu i na kratších úsecích bez sněhu - bez nebezpečí porušení řetězů. Například řetězy firmy Pewag mají H stopu ještě vylepšenou.  
     
  V nabídce jsou i s Y stopou, ale ty se hodí hlavně pro pracovní stroje.  
     
  Je pak nutno počítat se zvýšeným opotřebením řetězů a pneumatik. Maximální rychlost jízdy vozidla s řetězy je 50 km/h. Na úsecích bez sněhu se doporučuje ještě ji snížit.  
     
  Rozdíl mezi řetězy spočívá také v jejich montování. Všechny se dnes na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět. Jízda s chybně usazeným nebo neúplně namontovaným řetězem může vést i k poškození vozidla.  
     
  Důležité je také zkontrolovat usazení řetězů po ujetí 30 až 50 metrů od zasazení. Případně lze posunout napínací řetěz o jeden až dva články. Pokud toto posunutí nelze provést o celý článek, je napnutí dostatečné. Vyšší už není nutné.  
     
  K dostání jsou však i modely, které se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou. Řidič se už o nic nestará. Jsou ale samozřejmě dražší, proto si je pořizují většinou ti řidiči, kteří bydlí na horách, nebo tam tráví téměř každý víkend.  
     
  O řetězy je také třeba se starat třeba se starat.  
     
  Řetězy je dobré co nejdříve po použití opláchnout v teplé vodě, aby se smyla sůl. Poté vy se měly vytřít hadrem, osušit a nechat pořádně vyschnout. V tomto stavu je možno řetězy uložit. Nesmí se nikdy olejovat. Menší známky koroze neohrožují kvalitu řetězů pro další použití.  
     
  Po skončení sezóny výrobci zpravidla doporučují řetězy prohlédnout a zhodnotit opotřebení článků. Pokud používáním ubylo už 40 procent tloušťky materiálu jednotlivých článků, doporučuje se řetěz při dalším použití obrátit. Obrácený řetěz je možno použít až do stejných hodnot opotřebení. Pokud zjistíte opotřebení oboustranně vyšší (to je případ především časté jízdy na vozovce bez sněhu), řetěz již dále nepoužívejte.  
     
  Při zvýšeném namáhání hrozí jeho roztržení se všemi následky pro vůz, které mohou nastat. Celkovou životnost řetězu lze těžko stanovit, je dána jak způsobem jízdy, tak je do značné míry ovlivněna počtem kilometrů ujetých po vozovkách s neúplnou sněhovou pokrývkou.  
     
 
Nasazujeme řetězy
 

 
  Řetěz rozložíme před hnacím kolem. Upravíme případné překroucení řetězových částí.  
         
 
  Řetěz zasuneme za kolo. Oba konce lanka potáhneme k sobě.  
         
 
  Oba konce lanka zvedneme nahoru na dezén a spojíme je.  
         
 
  Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené.  
         
 
  Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz na pneumatice symetricky urovnáme.  
         
 
  Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme a zaklesneme do drážky v průvlečné zarážce.  
         
 
  Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu.