Jak je to s body, o nichž řidič neví?
 
     
  Hodně diskutovaným tématem je pro mnohé otázka, jak je to s body, o nichž řidiči neví…. Šíří se zvěsti,
že s ohledem na dlouhou dobu, kterou trvá vyřizování projednání přestupků na úřadech, mají řidiči přičtené body, aniž by o tom věděli.
 
     
 

To je samozřejmě nesmysl.

 
     
  Aby byly řidiči přičteny body, musí nejprve proběhnout správní řízení o přestupku nebo trestní řízení o trestném činu, ve kterém řidiči bude pravomocně uložena sankce za přestupek nebo trestný čin a na základě nabytí právní moci takového rozhodnutí teprve může dojít k přičtení bodů na bodové „konto“ řidiče.  
     
  Faktem na druhou stranu zůstává, že vlivem prodlení na straně úřadů řidič neví, kolik takových řízení mu hrozí a tedy ani kolik bodů by mu mohlo být přičteno, pokud dojde k nabytí právní moci jednotlivých rozhodnutí o přestupku. Teoreticky tedy je možné, že řidiči hrozí takový počet sankcí za přestupky, ve kterých by mohl získat všech 12 bodů, nicméně dokud věc není pravomocně projednána, žádné body řidiči přičteny nejsou a ani být nemohou.  
     
  Řidič tedy vždy velmi dobře musí vědět a ví, kolik bodů již získal, neboť si to může spočítat podle počtu přestupků, které byly pravomocně skončeny. Na druhou stranu je pravda, že neexistence povědomí o tom, kolik přestupků řidič spáchal a které jsou teprve v procesu jejich projednání, resp. přípravy projednání
(o čemž řidič neví), má neblahý vliv na to, že když řidič neví, jak „povyrostlo“ jeho bodové konto, vytrácí
se preventivní účinek bodového systému, což je jeho primárním účelem.
 
     
  Současně se tohoto problému dotýká mnohem zásadnější otázka, a to je přičítání bodů za více přestupků, které jsou projednávány ve společném řízení. Pro vysvětlenou, pokud řidič spáchá více přestupků, které je oprávněn řešit jeden subjekt, např. obecní úřad obce s rozšířenou působností, pak se ukládá pouze jedna sankce, a to za přestupek nejpřísněji postižitelný, což plyne z ustanovení zákona o přestupcích.  
     
  Není však jasné, zda má být stejný postup zvolen i u bodů. Zákon o silničním provozu dává odpověď pouze
na otázku, jak se přičítají body v případech, kdy je více přestupků spácháno jedním skutkem (např. řidič současně telefonuje a ještě přitom jede rychleji). V takovém případě se dávají body pouze za nejpřísněji postižitelné přestupky. Tedy jedna pokuta, jedny body. Pokud se však jedná o přestupky spáchané více skutky (v pondělí jede řidič rychle, v úterý taky, v pátek jede na červenou), pokuta se dává jedna, ale
jak je to s body není jasné - zákon to neřeší.
 
     
 

Úřady mají za to, že body se v takovém případě přičítají všechny, oporu v zákoně lze pro to nalézt jen sotva. Je jasné, že tato oblast by měla být předmětem novelizace, protože není důvod, aby se ukládala jedna pokuta, ale body se ukládaly všechny. Jak to nakonec ve skutečnosti bude ukáže praxe a případná úprava zákona, ale prozatím je to zas jen na libovůli úředníků.