Nafta je jiná...máme se jí bát? |
||
Od září tankujeme naftu s přídavkem rostlinného oleje. Co to znamená pro motoristy? Panika, že nafta s biosložkou ničí motory, nemá či má opodstatnění? |
||
Od tohoto období by měla nafta, kterou řidiči tankují u pump, obsahovat v malém množství biosložku. Motoristé však netuší, zda mají být stojany s tímto palivem označeny zvláštním způsobem, nebo zda biosložku obsahuje každá nafta, kterou pumpy nabízejí, a hlavně zda nemůže bionafta poškodit motory jejich vozů, jak se objevilo v některých novinách. | ||
Co je bionafta | ||
Vyrábí se chemicky z rostlinných olejů, je to metylester jejich mastných kyselin. Pro stoprocentní bionaftu se používá anglická (zkratka FAME). |
||
V Česku se používá takzvaný metylester řepkového oleje (zkratka MEŘO), v jiných zemích je to třeba slunečnicový nebo sójový olej. Samotný rostlinný olej vysychá a zanáší vše usazeninami, proto se musí jeho vlastnosti chemicky upravovat. Do benzinu se bude od ledna roku 2008 přidávat bioetanol (biolíh), což je líh vyrobený z rostlin, ať už z brambor, řepy nebo obilí. | ||
Teplo bionaftě nevadí | ||
Panika, která se mezi motoristy rozšířila kvůli názorům, že nafta s biosložkou se při dlouhodobém stání v teple rozkládá a ničí motory, nemá opodstatnění, tvrdí experti na paliva. Zároveň uvádí, že když nechali dva měsíce na střeše rodinného domku ležet plastové lahve se stoprocentním rostlinným „biopalivem“ (pokud se jedná o stoprocentně čistou složku, nikdy se nic nestane), nic se nestalo. Žádná změna kvality, kapalina jen trochu ztmavla, podotkli. |
||
Stoprocentní biosložka je v pohodě, problém nastává při znečištění např. vlhkostí, kdy biosložka začne kvasit a tím její kyselost vzroste na agresivní hodnoty. Pak se spouští koroze hliníkových slitin, jako jsou těla vstřikovacích čerpadel... | ||
A v naftě, kterou od září tankujeme, je téhle biosložky maximálně jen pět procent. I přesto by se mohl problém s motorem výjimečně objevit. Kdy? V případě opravdu dlouhodobé odstávky auta, třeba po dopravní nehodě, nebo u řidičů, kteří vytáhnout vůz z garáže jednou za půl roku. To by ale muselo být v naftě větší množství biosložky. Podle zákona smí být v palivu maximálně 5 % biosložky, k míchání dochází až při stáčení do cisteren, aby se to nekazilo už v rafinérii, ale až u prodejců. | ||
Moderním motorům nevadí | ||
Nemohou paliva s příměsí organických složek poškodit složité vstřikovací mechanismy moderních motorů, které pracují s obrovskými tlaky v řádech stovek atmosfér a velikost otvorů trysek se měří v nanometrech? | ||
Na provozní vlastnosti motoru nemůže mít tak malá příměs biosložky vliv. Byly provedeny zkoušky, které ukázaly, že z hlediska výkonu motoru, čistoty emisí, schopnosti startovat v zimě i dalších kritérií je vliv příměsí zanedbatelný, tvrdí odborníci. | ||
Ovšem při vyšších koncentracích by už musely být motory upraveny. Totéž platí o přídavku biolihu do benzinu od ledna 2008. | ||
Výrobci dieselových motorů údajně uznali palivo do pěti procent biosložky jako naprosto vyhovující. A například hlavní výrobce vstřikovacích systémů, firma Bosch, už pro americký trh zkouší dvacetiprocentní podíl biosložky. |
||
Pokud by chtěl mít někdo opravdu jistotu, že nafta během dlouhodobého stání nezmění kvalitu a nepoškodí motor jeho vozu, existuje dvojí řešení. | ||
Existuje přípravek Super diesel aditiv, jednou z jeho složek je stabilizátor. Stačí ho přidat v koncentraci podle návodu, v poměru jeden měsíc odstavení - jedna dávka. A jsme u toho – je to v podstatě konzervant, aby nedocházelo ke kvašení se zbytky vody v palivovém systému. | ||
Druhou možností je objíždět pumpy a ptát se obsluhy, jestli nemají naftu, v níž žádná biosložka není. Zákon určuje podíl biosložky za dané období. Někdy v naftě nemusí být vůbec, jindy více než dvě procenta, ale nikdy ne více než pět. | ||
Cena půjde nahoru. Přídavek rostlinného oleje do nafty může podle odborníků zvednout její cenu. |
||
Ústav paliv a maziv bude obsah metylesterů v naftě kontrolovat v rámci monitoringu kvalit paliv. | ||
Rizika při používá nafty s přídavkem biosložky nehrozí, pokud výrobci dodrží kvalitativní normy. Je ale je nutné dbát na to, aby přidávaný řepkový metylester byl co nejčistší a měl dobrou oxidační stálost. Trochu víc práce s tím budou mít distributoři, kteří budou muset daleko více hlídat odkalování nádrží a čistotu cisteren. Biosložka totiž vstřebává vodu více než obyčejné palivo. | ||
Změna označení nynější používané nafty není třeba, neboť do pěti procent obsahu biosložky je palivo stále klasifikováno jako nafta, takže z legislativního hlediska se nic nestalo. Rozhodl o tom stát v součinnosti s Evropskou unií již před rokem 2003, kdy se na evropské úrovni schvaloval proces přidávání biosložek a podíleli se na něm výrobci pohonných hmot i zástupci automobilek. Bylo jasně řečeno, že pět procent je koncentrace, která nemůže auta negativně ovlivnit, a to ani nejmodernější dieselové motory. Současná norma pro naftu platí od roku 2003. |
||
Škoda, že nemůžu najít dopis ze škodovky, co mi kdysi napsali na dotaz, zda do feldy můžu lejt bionaftu (obsah MEŘO nad 30%). Tam to tehdy obšírně vysvětlovali a přesně popsali procesy, co se uvnitř děje – od bobtnání a naleptávání pryžových součástí, přes zanášení stěn palivové soustavy šlemem až po vnitřní korozi vstřikovacího čerpadla a zalepování trysek. Prostě mi chtěli odradit od používání bionafty, tak to tam haněli. V současné době to zase vychvalují. Je fakt, že už tehdy mi psali, že pro udržení záruky na motor můžu tankovat bionaftu pouze od OMV, kde je záruka kvality, u jiných pump nebrat a zemědělcům se obloukem vyhýbat. Jenže OMV s bionaftou už skončila. Ochcávky a všechny další generace škodivek jsou uzpůsobeny pro bionaftu, dokonce jí mívají uvedenou jako alternativní palivo ve velkým TP. Je fakt, že obsah sraček do 5 % je zanedbatelný, že moderní motory řízené počítačem zvládnou zpracovat i horší věci. |
||