Přídavné zajištění auta

 
     
  Vykrást, nebo rovnou ukrást? Už příležitost dělá zloděje. Proč tedy provokovat? Když zloděj uvidí, že na autě jsou stopy netradičního zajištění, pro jistotu většinou půjde vedle. Většinou. Jestli potřebuje na fet, tak se stejně dovnitř podívá i s kamenem v ruce a třeba tam něco najde.  
     
  Co tedy udělat pro zvýšení pravděpodobnosti nevykradení, popřípadě neodcizení auta? Uvedu zde pár možností pro relativní zvýšení zabezpečení. Značení skel, zámky řadící páky, různé tyče na volant, imobilizéry, sériově montované autoalarmy a podobné standardní běžné způsoby zajištění jsou tak běžné, že už nikoho neodradí a už vůbec nezaskočí. Proto je vhodné z této sériovosti vybočit.  
     
  Jednou z možností je zcela atypická barva, nebo tuning, prostě nějaká úprava, která sníží pravděpodobnost odcizení za účelem dalšího prodeje, nebo na náhradní díly. Je to ale diskutabilnější a dražší řešení. Levnější je použití autofólií na okna, které alespoň trochu zvyšují odolnost proti rozbití skla zvenčí. Ty jsou tónované, tudíž zlepšují teplotní komfort v kabině a zejména znesnadňují prohlídku vnitřku auta zvenčí. Jejich použití je ale regulované příslušnou legislativou. Nicméně vřele doporučuji alespoň kvůli sluníčku, auto se tolik nevyhřeje.  
     
  Proti jednoduchému a rychlému otevření dveří provázkem je nejúčinnější upravit tvar vnitřní pojistky zámků tak, aby byly do kužele a vyhlazené, nebo aby na bocích měly přídavné vodící kolíky.  
     
  Použití centrálu s dálkovým ovládáním, nebo ve spojení přímo s alarmem, odstranění zámků a zaslepení děr je dalším ztížením vniknutí pro amatéry (záslepky lze vyrobit i z plastových krytek šroubů kol pro felicie). Případné obavy, že při poruše ovladače se nedá dostat do auta, jsou podle mých zkušeností velmi málo pravděpodobné. Nicméně nic není nemožné, kromě vyháčkování existuje další z mnoha velmi jednoduchých způsobů otevření i bez dálkového ovladače. Některé „technologicky vyspělé“ vozy mají sériově tak zabezpečenou elektroniku, že se dá auto otevřít centrálem pouhým zkratováním blinkrů a následnou aktivací alarmu.  
     
  Autorádio má ze zadu vodící čep, nebo několik otvorů se závitem, takže je dobré k rádiu přišroubovat lanko a to po jeho montáži natáhnout k něčemu pevnému poblíž a zajistit ho. Pak se rádio nedá vytáhnout a kdo neví, že je takto kotvené, rozhodně ho nevytáhne. Spěchající zloděj nejspíš něco víc poničí, ale kvůli časové tísni to po několika pokusech radši vzdá. Dále platí, že v přihrádkách a v dosahu po naklonění se do předních bočních oken nemáme nechávat něco cennějšího.  
     
  Co se týká rezervy, v Loganu doporučuji celé kolo otočit. Plastovou matku jsem přeřízl v přechodu mezi válcovou a kuželovou částí, čímž jsem jí uřízl závit. Pak jsem na šroub nasadil kuželovou část a až poté jsem našrouboval část se závitem. Při dotahování dochází záměrně k protáčení, proto je nutné strčit plochý šroubovák mezi stěnu kužele a válečku a s citem utáhnout. Tentýž postup je nutný pro vyšroubování. Jednak tato úprava obnáší více úložného prostoru a zejména znesnadňuje rychlé a jednoduché odcizení rezervy díky protáčení centrální matky.  
     
  Dále může být výhodné při parkování nechávat kola v rejdu. Při předním náhonu a pokud není zámek řadící páky, tak na rovině  i bez zařazené rychlosti. Toto zásadně ztěžuje natažení auta na klasické odtahové auto. Ať již na odtahovku zlodějskou, nebo na odtahovku policejní. Pochopitelně odtahovka s hydraulickou rukou a pásy pod auto toto snadno zvládnou. Ale pásy se naštěstí postupně přestávají používat a auta se začínají zvedat za kola. Nicméně určitý efekt to má.  
     
  Další překvápko je posunutí sedačky řidiče co nejvíce vpřed a uzamčení pojezdu sedačky. Nejjednodušší je do vodící kolejnice vyvrtat díru a použít dobrý visací zámek. Zkuste se vejít na sedačku posunutou úplně vpřed – sami zjistíte, že pokud se tam vůbec vejdete, z tohoto místa je auto stejně prakticky neřiditelné.  
     
  Poměrně osvědčenou možností je skrytý vypínač, kterým odpojujete zapalování, čerpadlo, prostě cokoli, bez čeho nelze nastartovat, nebo motor udržet v chodu. V jednom autě jsem toto spojil s palivoměrem, který se jevil jako že tam již žádný benzín není. Šlo sice nastartovat na zbytky paliva, ale motor brzy zhasl. Dokonalá kulisa prázdné nádrže...  
     
  Takových tipů je spousta, jejich kombinací se již zmiňované relativní zabezpečení zvyšuje. Je logické, že některé způsoby jsou diskutabilní a když ve finále přijede trambus s vysokými sajtnami a s hydraulickou rukou, tak mu nepodlehne snad jen hammer 1, limuzína, nebo autobus. Tak či tak, každá skrytá i viditelná překážka odrazující, nebo zdržující zloděje je svým způsobem efektivní. Co však láká zloděje, je předem nevyzpytatelné. Známému ukradli auto jenom proto, že on jediný v ulici neměl zamrzlá okna...