Propadlá technická a bodový systém
 
     
  S novelou silničního zákona se rovněž zpřísnily sankce za provoz vozidla, které nesplňuje technické podmínky pro provoz a kdy bezprostředně ohrožuje bezpečnost a plynulost silničního provozu.  
     
  Sankce za provoz vozidla, které svým technickým stavem ohrožuje bezpečnost silničního provozu upravuje zákon o přestupcích č. 200/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisu, kdy platí, že přestupku se dopustí ten, kdo řídí vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích podle zvláštního předpisu tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. (ustanovení § 22 odst. 1, písm. a), bod 3)  
     
 

Za tento přestupek hrozí následují sankce:
• pokuta od 5 000.- Kč do 10 000.- Kč
• zákaz činnosti od šesti měsíců do 1 roku
• 5 bodů

 
     
  Jak je pak zřejmé, ze samotného zákona č. 361/2000Sb., o silničním provozu, je podmínkou toho přestupku skutečnost, že vozidlo je technicky nezpůsobilé a že jeho technická nezpůsobilost ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu. (118a odst. 2, písm. b))  
     
  Nestačí proto samotná technická nezpůsobilost, tedy nesplnění podmínek podle zákona č. 56/2001 Sb. (ustanovení § 37) a jeho prováděcí vyhlášky č. 341/2002 Sb., nýbrž musí z konkrétních skutkových okolností plynout bezprostřední ohrožení účastníků silničního provozu.  
     
  Dopracovali jsme se k odpovědi na otázku, co hrozí řidiči, když „má auto propadlou technickou“, když samotné uplynutí doby pro podrobení se technické kontrole neznamená, že vozidlo ohrožuje bezprostředně ostatní účastníky silničního provozu. Samotná „propadlá technická“ tak neznamená dopuštění se uvedeného přestupku a pokud se neprokáže, že vozidlo bezprostředně konkrétním technickým nedostatkem ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu, nejedná se o shora uvedený přestupek.  
     
  Taková technická nezpůsobilost v podobě „pouhé“ „propadlé technické“ může být postihnuta sankcí 1 500 až 2 500 Kč, na místě do 2 000 Kč jako přestupek podle ustanovení § 22 odst. 1, písm. l) zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích. Body v tomto případě přičítat nebudou.  
     
  A kdy lze tuto výše uvedenou sankci vlastně uplatnit?  
     
  Rozhodná je v tomto případě definice, kdy se jedná o tak závažnou závadu, která bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu.  
     
  A zde je kámen úrazu, neboť tento pojem, ostatně jako mnoho dalších, není nikde definován. Dává tak „volnost“ policii a úředníkům, aby jej vykládali dle svého správního uvážení, což samozřejmě povede k rozdílnosti výkladu, někde tudíž k větší přísnosti, jinde naopak k větší benevolenci. Nelze proto dopředu odhadnout, co budou policisté nebo úředníci považovat za závažnou závadu bezprostředně ohrožující ostatní účastníky.  
     
  Přestože ustanovení § 36 vyhlášky č. 341/2002 Sb., definuje závady, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, nejedná se o totéž. Nelze přitom vyloučit, že právě toto může být odrazovým můstkem pro policii a úřady.