Likvidace autovraku a odhlášení vozidla, prodaného na náhradní díly
 
     
 

Když Vaše vozidlo dokoná svou službu, nelze jej jen tak odložit na nějaké skryté místo, ale je nutné provést jeho ekologickou likvidaci.

 
     
  Důvodů proč je třeba nepojízdné vozidlo zlikvidovat je několik. Za prvé odstavená a nepojízdná vozidla na veřejných komunikacích a parkovištích zabírají místo jiným provozuschopným vozům, což je neloajální vůči ostatním řidičům, kteří poté nemají kde parkovat. Za druhé taková vozidla jsou z hlediska ekologie nebezpečným odpadem s rizikem úniku provozních kapalin, a také taková vozidla nejsou estetickým dotvořením krajiny obce.  
     
  Hlavně je však nutno připomenout zákonnou povinnost, která s odkazem na zákon  č. 185/2001 Sb.,
o odpadech, specifikuje autovrak jako úplné nebo neúplné motorové vozidlo, které bylo určeno k provozu
na pozemních komunikacích, a takové nepojízdné vozidlo má jeho vlastník za povinnost odevzdat pouze osobě nebo firmě oprávněné nakládat s autovraky, která má stanovené oprávnění od příslušného úřadu.
 
     
  Na pověřené autovrakoviště lze odevzdat kompletní vozidlo, tzn. v provedení tak, jak bylo vyrobeno a provozováno, tj. není nutné vůz rozebírat na jednotlivé samostatné díly a materiály. Na autovrakoviště lze samozřejmě odevzdat i neúplný autovrak, tj. vozidlo z nějž si chcete ponechat některý díl, např. převodovku pro Vaše další totožné vozidlo. To lze však učinit pouze po dohodě s příslušným sběrným vrakovištěm.  
     
  Ceny za likvidaci vozidla jsou závislé na stanovách jednotlivých autovrakovišť, ale obecně za kompletní autovrak nezaplatíte vrakovišti žádný poplatek, za odebrání neúplného vozidla se obvykle platí částka okolo 1 000.- Kč i více, tedy je nutné posoudit, zda doma ponechaný autodíl (např. převodovka) nemá nižší hodnotu než částka za odběr neúplného vozidla. Cenu za zlikvidování vozidla je nutné konzultovat přímo s autovrakovištěm, neexistuje žádný obecně závazný ceník.  
     
  Některá autovrakoviště nabízejí službu odběru nepojízdného vozidla přímo u Vás doma, tj. vozidlo nikam
sami nevezete. To ale lze pouze po dohodě s autovrakovištěm. Některá vrakoviště mají tento typ odběru zpoplatněn za cenu kilometru sběrného vozu, jiná vrakoviště tuto službu nabízejí bez poplatku.
 
     
  PŘI PŘEDÁNÍ VOZIDLA VRAKOVIŠTI VŽDY VYŽADUJTE POTVRZENÍ O PŘEVZETÍ AUTOVRAKU!!!  
     
  Bez tohoto dokladu nemůže být vozidlo vyřazeno z registru vozidel vedeného příslušným úřadem, a tedy ani ukončeno zákonné pojištění vozidla.  
     
  K vyřazení vozidla z registru vozidel doložte:
Velký technický průkaz, Osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz), tabulky s registrační značkou (RZ) a výše uvedené „potvrzení o převzetí autovraku“.
 
     
  Prodá-li však vlastník vozidla své vozidlo po jednotlivých náhradních dílech a následně chce vozidlo vyřadit
z registru vozidel, může mít značné potíže, neboť k tomuto vyřazení potřebuje doklad o ekologické likvidaci vozidla, který samozřejmě mít nemůže, protože vozidlo prodal po dílech a nikoli ekologicky zlikvidoval.
 
     
  Tuto podmínku stanovuje ustanovení § 13 z. č. 56/2001 Sb., který uvádí, že pověřený obecní úřad rozhodne
o trvalém vyřazení vozidla, pokud vlastník motorového vozidla předloží potvrzení o převzetí autovraku, vystavené provozovatelem zařízení ke sběru autovraků
 
     
  Ze shora uvedeného vyplývá, že motorové vozidlo nelze jen tak prodat na náhradní díly, neboť tyto díly, resp. vozidlo celé je v takovém případě považováno za odpad a musí se s ním podle toho nakládat. Pokud vlastník auto prodá na náhradní díly a nezíská přitom doklad o likvidaci vozidla, nebude mu umožněno vozidlo vyřadit z registru. Pokud takový doklad nebude moci získat už vůbec, pak takové vozidlo zůstane v registru uvedeno
i nadále a pro vlastníka z toho budou plynout další povinnosti, např. povinnost platit povinné ručení.
 
     
  To může znamenat začarovaný kruh, protože bez možnosti vyřazení z registru by vlastník musel platit povinné ručení „navěky“. Bohužel v současné době z tohoto kruhu není cesty ven, protože zákon nezná jiný způsob, jak požádat o vyřazení vozidla z registru, pokud je vozidlo rozprodáno na náhradní díly.  
     
  Vlastník vozidla pak má jedině možnost ukončit povinné ručení a doufat, že se na to nepřijde, protože jinak
by mu za provoz vozidla bez pojištění hrozila pokuta až 20 000 Kč a zákaz řízení až na jeden rok. A provozem se rozumí i to, že vozidlo není vyřazeno z registru vozidel, ačkoli fakticky uvedené vozidlo provozováno není. Na druhou stranu je velmi nepravděpodobné, že by se úřady někdy dozvěděly, že na uvedené vozidlo není sjednáno povinné ručení a postih za „provoz“ nepojištěného vozidla je tak téměř vyloučen. V souladu se zákonem však takový postup vlastníka není.