Likvidace autovraku a odhlášení vozidla, prodaného na náhradní díly |
||
Když Vaše vozidlo dokoná svou službu, nelze jej jen tak odložit na nějaké skryté místo, ale je nutné provést jeho ekologickou likvidaci. |
||
Důvodů proč je třeba nepojízdné vozidlo zlikvidovat je několik. Za prvé odstavená a nepojízdná vozidla na veřejných komunikacích a parkovištích zabírají místo jiným provozuschopným vozům, což je neloajální vůči ostatním řidičům, kteří poté nemají kde parkovat. Za druhé taková vozidla jsou z hlediska ekologie nebezpečným odpadem s rizikem úniku provozních kapalin, a také taková vozidla nejsou estetickým dotvořením krajiny obce. | ||
Hlavně je však nutno připomenout zákonnou povinnost, která s odkazem na zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, specifikuje autovrak jako úplné nebo neúplné motorové vozidlo, které bylo určeno k provozu na pozemních komunikacích, a takové nepojízdné vozidlo má jeho vlastník za povinnost odevzdat pouze osobě nebo firmě oprávněné nakládat s autovraky, která má stanovené oprávnění od příslušného úřadu. |
||
Na pověřené autovrakoviště lze odevzdat kompletní vozidlo, tzn. v provedení tak, jak bylo vyrobeno a provozováno, tj. není nutné vůz rozebírat na jednotlivé samostatné díly a materiály. Na autovrakoviště lze samozřejmě odevzdat i neúplný autovrak, tj. vozidlo z nějž si chcete ponechat některý díl, např. převodovku pro Vaše další totožné vozidlo. To lze však učinit pouze po dohodě s příslušným sběrným vrakovištěm. | ||
Ceny za likvidaci vozidla jsou závislé na stanovách jednotlivých autovrakovišť, ale obecně za kompletní autovrak nezaplatíte vrakovišti žádný poplatek, za odebrání neúplného vozidla se obvykle platí částka okolo 1 000.- Kč i více, tedy je nutné posoudit, zda doma ponechaný autodíl (např. převodovka) nemá nižší hodnotu než částka za odběr neúplného vozidla. Cenu za zlikvidování vozidla je nutné konzultovat přímo s autovrakovištěm, neexistuje žádný obecně závazný ceník. | ||
Některá autovrakoviště nabízejí službu odběru nepojízdného vozidla přímo u Vás doma, tj. vozidlo nikam sami nevezete. To ale lze pouze po dohodě s autovrakovištěm. Některá vrakoviště mají tento typ odběru zpoplatněn za cenu kilometru sběrného vozu, jiná vrakoviště tuto službu nabízejí bez poplatku. |
||
PŘI PŘEDÁNÍ VOZIDLA VRAKOVIŠTI VŽDY VYŽADUJTE POTVRZENÍ O PŘEVZETÍ AUTOVRAKU!!! | ||
Bez tohoto dokladu nemůže být vozidlo vyřazeno z registru vozidel vedeného příslušným úřadem, a tedy ani ukončeno zákonné pojištění vozidla. | ||
K vyřazení vozidla z registru vozidel doložte: Velký technický průkaz, Osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz), tabulky s registrační značkou (RZ) a výše uvedené „potvrzení o převzetí autovraku“. |
||
Prodá-li však vlastník vozidla své vozidlo po jednotlivých náhradních dílech a následně chce vozidlo vyřadit z registru vozidel, může mít značné potíže, neboť k tomuto vyřazení potřebuje doklad o ekologické likvidaci vozidla, který samozřejmě mít nemůže, protože vozidlo prodal po dílech a nikoli ekologicky zlikvidoval. |
||
Tuto podmínku stanovuje ustanovení § 13 z. č. 56/2001 Sb., který uvádí, že pověřený obecní úřad rozhodne o trvalém vyřazení vozidla, pokud vlastník motorového vozidla předloží potvrzení o převzetí autovraku, vystavené provozovatelem zařízení ke sběru autovraků |
||
Ze shora uvedeného vyplývá, že motorové vozidlo nelze jen tak prodat na náhradní díly, neboť tyto díly, resp. vozidlo celé je v takovém případě považováno za odpad a musí se s ním podle toho nakládat. Pokud vlastník auto prodá na náhradní díly a nezíská přitom doklad o likvidaci vozidla, nebude mu umožněno vozidlo vyřadit z registru. Pokud takový doklad nebude moci získat už vůbec, pak takové vozidlo zůstane v registru uvedeno i nadále a pro vlastníka z toho budou plynout další povinnosti, např. povinnost platit povinné ručení. |
||
To může znamenat začarovaný kruh, protože bez možnosti vyřazení z registru by vlastník musel platit povinné ručení „navěky“. Bohužel v současné době z tohoto kruhu není cesty ven, protože zákon nezná jiný způsob, jak požádat o vyřazení vozidla z registru, pokud je vozidlo rozprodáno na náhradní díly. | ||
Vlastník vozidla pak má jedině možnost ukončit povinné ručení a doufat, že se na to nepřijde, protože jinak by mu za provoz vozidla bez pojištění hrozila pokuta až 20 000 Kč a zákaz řízení až na jeden rok. A provozem se rozumí i to, že vozidlo není vyřazeno z registru vozidel, ačkoli fakticky uvedené vozidlo provozováno není. Na druhou stranu je velmi nepravděpodobné, že by se úřady někdy dozvěděly, že na uvedené vozidlo není sjednáno povinné ručení a postih za „provoz“ nepojištěného vozidla je tak téměř vyloučen. V souladu se zákonem však takový postup vlastníka není. |
||