Absolutní přednost chodců na přechodech pro chodce
 
     
  Absolutní přednost? Absolutní omyl! 
 
     
 

Několik podstatných změn přinesl zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Týkají se nejen motoristů, ale i ostatních účastníků silničního provozu, zejména chodců a cyklistů. Tento zákon, který odpovídá praxi v motoristicky vyspělých státech, přináší i nové povinnosti pro řidiče vozidel, přijíždějících
k  vyznačeným přechodům pro chodce neřízených světelnou signalizací. Tato změna je, bohužel, často interpretována a zjednodušována jako zavedení absolutní přednosti chodců na vyznačených přechodech neřízených světelnou signalizací.

 
     
 

Vzhledem tomu, že tato mylná interpretace může být velice nebezpečná nejenom pro motoristy, ale zejména chodce je vhodné nahlédnout do zmíněného zákona. Problematiky chování na přechodech se týkají zejména  paragrafů:

 
     
 

Ustanovení § 5 odst. 1 písm h): ukládá řidiči, „s výjimkou řidiče tramvaje, povinnost umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce a pokud je to nutné je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo.“

 
     
 

Ustanovení § 54 odst. 3:  stanoví, že „chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy. Nachází-li se na přechodu pro chodce nebo na vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel“ - zde je namístě podotknout, že podle ustanovení tohoto zákona nemusí vozidlo, které má právo přednostní jízdy používat sirénu, ale pouze modré přerušované světlo.

 
     
 

Jak vyplývá z výše uvedených ustanovení zákona, chodec v České republice na vyznačených přechodech pro chodce neřízených světelnou signalizací absolutní přednost nemá. Náhlé vstoupení do vozovky i na vyznačeném přechodu bez rozhlédnutí nebo na velice krátkou vzdálenost před přijíždějícím vozidlem může mít pro chodce velice vážné, často fatální následky. Zahraniční studie ze států jako je například Švýcarsko nebo sousední Rakousko, kde pravidlo vyšší tolerance vůči chodcům platí již delší dobu proto doporučují, aby se chodec, než vstoupí na vozovku:

 
 
  • zastavil se před přechodem a rozhlédl se na obě strany,
  • navázal oční kontakt s řidičem přijíždějícího vozidla a tím se přesvědčil, že jej řidič vidí,
  • vstupoval na přechod tam, kde má dostatečný rozhled,
  • nevynucoval si právo přednosti za každou cenu.
 
     
 

Řidičům vozidel je doporučováno:

 
 
  • dodržovat nejvyšší dovolenou rychlost a v blízkosti přechodů pro chodce snížit rychlost vozidla,
  • sledovat pohyb chodců v blízkosti přechodů a věnovat zvýšenou pozornost chování dětí a seniorů,
  • dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly.
 
     
 

Chodci si musí uvědomit, že přechod pro chodce může být i na pozemní komunikaci s více jízdními pruhy, tady je zvlášť nutno dbát zvýšené opatrnosti. Naopak, řidiči vozidel při souběžné jízdě před přechodem pro chodce by měli počítat s tím, že mohou mít zakrytý výhled na chodce přecházejícího po přechodu souběžně jedoucím vozidlem.

 
     
 

Jak je vidět, přecházení přes pozemní komunikaci i podle nové právní úpravy má svá pravidla pro obě základní skupiny účastníků silničního provozu - ty motorizované i ty nemotorizované. Ti první by si měli uvědomit, že ne vždy jsou za volantem, ale pohybují se i pěšky a ti druzí, že fyzikální zákony, ovlivňující například brzdnou dráhu vozidla nelze zrušit !! Proto je na místě vzájemná tolerance a respekt.