Trénink základních komunikačních dovedností
|
||
Tento trénink je jedním z dlouhé řady cvičení na rozvoj základních komunikačních dovedností operátorek. |
||
UPOZORNĚNÍ: V okamžiku, kdy se rozhodnete trénovat, přestává existovat minulost i budoucnost, existuje pouze TEĎ, ve kterém Ty společně se svým kolegou/kolegyní pracuješ na svém zlepšení. Trénink je zaměřený na: a) Schopnost oslovit realitu (=stav, ve kterém se druhá osoba nachází, co zrovna cítí, co se jí honí hlavou, důležité na tom je to, abys přestala posuzovat na základě vlastních zkušeností a úvah a POUZE POZOROVALA) Kouč – ta z Vás, která bude předvádět „osobu v nějaké situaci“- má za úkol zahrát situaci, mít určitou náladu, určitý koncept toho, proč se chová tak, jak se chová a při tom sledovat, jak její role kouče působí na studenta. 1 Příklad nejjednoduššího stupně (žádné negativní emoce jako vztek, nenávist):
POZOR!!
Po zvládnutí tohoto stupně přijde na řadu těžší „případ“ a to takový, kdy je osoba smutná, rozzlobená, atd. 2 Příklad složitějšího stupně (připouští se negativní emoce)
b) schopnost POTVRDIT KOMUNIKACI V podstatě je to druhý – navazující krok – když dobře oslovíte realitu, ten člověk něco řekne a teď přijde velmi důležitá věc: POTVRZENÍ JEHO REALITY – nejde o to, že s tím člověkem musíte souhlasit, ale důležité je potvrdit mu, že jste rozuměli tomu, co říká. Má to kouzelný vliv. 1 Příklad nejjednoduššího stupně (žádné negativní emoce jako vztek, nenávist):
Trénink probíhá do té doby, než se student cítí sebejistý a jeho potvrzení zní opravdově. Kouč by měl z tohoto potvrzení cítit uspokojení. Pokud se jedná o druhý stupeň, pozornost kouče by neměla dál spočívat na problému a jeho emoce by se měla zlepšit. Trénujte a případné otázky, pocity, poznatky si poznamenej. Budeš mít příležitost se o tom dozvědět více, a tak získat odpovědi na své otázky. |
||