Jak prověřit ojetý automobil?
 
     
  Koupě ojetého automobilu je velkým rizikem, nejen z hlediska jeho technického stavu, ale hlavně z hlediska právního. Velkým problémem bývá "nejasný" původ vozidla. Mnoho motoristů jezdí s kradeným - předělaným vozidlem, aniž by o tom věděli. Někteří o auto později i přijdou, je jim zabaveno policií. A jak takovému riziku koupě předejít a minimalizovat jej?  
     
  Prověření VIN kódu  
     
  VIN (Vehicle Identification Number) je jediným mezinárodně platným identifikačním číslem vozidla. Proto při prověření ojetého automobilu v první řadě dbejte na shodu VIN kódu s doklady. VIN je vyraženo výrobcem vozidla v plechu. Různí výrobci aut dávají VIN na různá místa, a to i odlišně u jednotlivých modelů. Většinou bývá VIN vyraženo na příčce mezi motorem a kabinou (stačí otevřít kapotu a trochu se naklonit). Dalšími místy jsou "klobouk" horního uchycení tlumiče, podlaha na straně spolujezdce, podlaha v kufru pod rezervním kolem. U terénních vozidel, která mají pevný rám, bývá vyraženo právě na tomto rámu a většinou je znečištěno. Přesné umístění bývá zpravidla popsáno v příručce k vozidlu. Pokud jsou části VIN nečitelné, prorezlé, podezřele ražené, či jsou v místě ražby VIN stopy po opravě, pak od koupě takového auta raději odstupte. Věnujte zvýšenou pozornost také spojům plechového dílu, ve kterém je VIN vyražen, s ostatními díly karoserie. Při sebemenším podezření na výměnu dílu s VIN (neoriginální sváry, šrouby, lakování) se takovému vozu také raději vyhněte. Bohužel někdy takovou záměnu na první pohled, bez metalografické expertízy, nepozná ani profesionál.  
     
  Zjistěte si další místa, kde je VIN umístěn formou samolepících štítků, nejlépe na novém voze, či dotazem
na dealera značky. Všechny je zkontrolujte. Nesmí chybět, být přelepeny. Pozor také na falsifikáty, dodatečně vytištěné. Štítky naleznete v motorovém prostoru zboku na klobouku tlumiče (i jinde), na sloupku mezi dveřmi, na horní části palubní desky (v dolním tmavém pruhu čelního skla je výřez pro kontrolu zvenčí vozidla), v zavazadlovém prostoru a na jiných místech; záleží na značce a výrobci.
 
     
  Pokud má vozidlo vypískované VIN CODE i na oknech, musí se shodovat s doklady. Jestliže se jedná o starý systém kódování autoskel (anonymní, nic neříkající kódy) pak bude kontrola náročnější, budete muset zjistit o jaký druh značení skel se jedná, kontaktovat informační centrálu dané firmy a provést kontrolu, zda kód
na sklech patří k lustrovanému vozidlu - jeho VIN kódu. U anonymního kódu značeného mimo ČR to bude velice náročné, ne-li zcela nemožné.
 
     
  Lustrace v databázi odcizených vozidel
Prověření, zda vůz není majetkem leasingové firmy
 
     
  Kromě prověření VIN kódu v databázi odcizených automobilů v ČR, není od věci prověření ojetého vozidla
v databázích odcizených vozidel minimálně v těch státech, kam bychom chtěli v budoucnu vycestovat. Snížíme tím riziko zabavení auta na hranicích na minimum. Buď můžeme složitě pátrat sami, nebo prostřednictvím firem, které se prověřováním automobilů v zahraničních databázích zabývají. Informace, zda vozidlo není registrováno v informačním systému odcizených vozidel nebo vozidlo je či bylo uvedeno v informačním systému registrovaných vozidel, lze v současné době získat přibližně z 21 zemí (DE, US, CA, IT, FR, AT, CH, LI, PL, BE, DK, FI, HU, SK, RU, NL, PT, ES, SE, GB, LU, UA). Cena, kterou si firmy účtují za prolustrování automobilu (jeho VIN kódu) v registru odcizených vozidel v jedné zemi se pohybuje okolo 2 300.- Kč.
 
     
  Prověření automobilu, zda není v konkrétní zemi na seznamu odcizených vozidel:  
 

Databáze odcizených vozidel - Itálie

 
  Databáze odcizených vozidel - Litva  
  Databáze odcizených vozidel - Rumunsko  
  Databáze odcizených vozidel - Slovinsko  
  Databáze odcizených vozidel - Česká republika  
     
  Dalším neméně závažným problémem je koupě automobilu se zatajením informace o skutečném majiteli.
V technickém průkazu automobilu ve vlastnictví leasingové společnosti nefiguruje jako vlastník tato společnost, ale nájemce. Po koupi Vás pak může kontaktovat leasingová firma se žádostí o doplacení
splátek například ve výši několika set tisíc. V opačném případě dojde k zabavení vozidla. Doporučujeme proto prověřit zda VIN kupovaného automobilu nefiguruje v databázi některé z leasingových společností.
 
     
  Prověření automobilu, zda není majetkem leasingové společnosti:  
 

CAC leasing

 
  CCB finance  
  ČSOB leasing  
  ESSOX leasing  
  GE Money leasing  
  S Leasing ČS  
  ŠkoFIN   
  Unileasing  
  Vltavín leasing  
     
  Rozkódování VIN kódu  
     
 

Dále zjistíme, zda VIN kód v dokladech vůbec odpovídá prověřovanému automobilu. Ve vin kódu je mimo jiné zakódován modelový rok. VIN má 17 znaků, jejichž rozkódování je zde nastíněno.

 
     
  Struktura VIN (číslice znamená pořadí znaku VIN kódu):  
     
  WMI  (Vehicle Manufacturer Number) Světový kód výrobce (1-3)
 
  VDS (Vehicle Description Section) Popis vozidla (4-9)  
  VIS (Vehicle Identification Section) Identifikace vozidla (10-17)  
     
  WMI  
  1 = Země (T - ČR, W - Německo, V - Francie, J – Japonsko…)
2-3 = Výrobce (např. MB - Škoda MB, VW - Wolksvagen, MB - Mercedes Benz, AU – Audi…)
 
     
  VDS  
  4-9 = Typ vozidla (zpravidla zakódováno výrobcem, někdy i konstanty bez významu)
 
     
 

VIS

 
  10 = Modelový rok (zpravidla zakódováno výrobcem)
11 = Montážní závod (zpravidla zakódováno výrobcem)
12-17 = Výrobní číslo
 
     
 

Přesné rozšifrování VIN kódu (údaje zakódované výrobcem) si zjistěte nejlépe u dealera značky.

 
     
  Vozidlo nemá VIN kód  
     
  Vozidlo nemá VIN kód, ale má úředně přidělené náhradní značení. V minulosti došlo k poškození VIN kódu na plechu (při opravě po havárii nebo také třeba úmyslně) a poté bylo zažádáno o přidělení úředního čísla, které s originálním VIN nemá nic společného. Takový automobil může být k mání za skutečně neodolatelnou cenu, ale současně může s sebou nést určitá rizika. S vysokou pravděpodobností se jedná o kradené vozidlo, u kterého byla tovární ražba VIN kódu úmyslně poškozena tak, aby bylo nečitelné.  
     
  Zástavní právo  
     
  Pozor, pokud si prodávající vzal půjčku, nesplácí ji a ručí autem, které Vám prodal, pak o auto přijdete. Vozidlo samozřejmě připadne tomu, kdo půjčku prodávajícímu poskytl. Jestli na ojetém voze, který chcete zakoupit, "visí" zástavní právo jen těžko zjistíte.  
     
  Exekuce  
     
 

Pokud na prodávajícího byla uvalena exekuce ještě v době, kdy byl majitelem vozidla, vozidlo figuruje
v soupisu majetku, pak o takový automobil brzy přijdete. Bude exekučně zabaven, i když už stačil změnit majitele.

 
     
  Koupě vozu od manželů  
     
  V takovém případě je na smlouvě o prodeji vozu zapotřebí podpisů (souhlasu s prodejem) obou manželů (vůz je v SJM - společné jmění manželů). Jestliže si však manželé příliš nerozumí (např. před rozvodem), automobil prodá pouze manžel bez vědomí manželky, nato manželka vyjádří s prodejem vozu nesouhlas - pak může být vůz vzat zpět, do soudní úschovy.  
     
 

Pokud je vozidlo v pořádku z hlediska původu (prověření dle VIN) i po právní stránce (žádný nesplacený leasing, uplatněné zástavní právo, exekuce), pak můžeme přistoupit k další, fyzické kontrole a kontrole technického stavu.

 
     
  Kontrola homologačních kódů oken  
     
  Na každém autoskle je tzv. "homologační kód". Kromě loga automobilky, názvu výrobce autoskla, homologace (evropská - "E" v kruhu a dalších dat, na něm nalezneme zakódovaný rok výroby. Například několik teček a dvojka - rok výroby autoskla je 2002. Na všech sklech vozidla by měly být stejné kódy se shodným rokem výroby. Pokud tomu tak není pak se jedná zřejmě o havarované vozidlo, auto složené z více částí nebo někdo některá či všechna okna z nějakého důvodu vyměnil. Pokud bude na všech oknech např. rok výroby 2001 a v dokladech bude rok výroby vozidla 2004, pak se zřejmě jedná o "nelegálně omlazené vozidlo" - auto je o několik let starší než se tváří. Rok výroby (buď přímo, či zakódovaně) nalezneme i na dalších součástech vozidla, např. na bezpečnostních pásech.  
     
  Kontrola technického stavu  
     
  - Kvalita laku
- Lícování dílů karoserie
- Souměrné mezery mezi světlomety a plechem
- Opotřebení pedálů, volantu, řadící páky napoví, zda nebyl pozměněn stav ujetých kilometrů
- Opotřebení interiéru - např. vůz po kuřákovi…
- Motor, start za studena, běh na volnoběh, silentbloky motoru, žhavení u dieselu
- Převodovka, řazení
- Poloosy - jízdní zkouška, kola max. do rejdu na obě strany, žádné cvakání
- Kola - vyvážení, ložiska (vadná ložiska se za jízdy projevují hučením)
- Pneumatiky - opotřebení, nestejnoměrné opotřebení - špatná geometrie, tlumiče
- Sbíhavost, geometrie - jízdní zkouška, pustit volant, vůz nesmí táhnout na stranu
- Brzdy, ABS - jízdní zkouška, parkovací (ruční) brzda
- Podvozek - jízdní zkouška, ramena, nápravy, tlumiče
- Podvozek - vizuálně - výfuk, prorezivění, katalyzátor (nejlépe i emise), palivové vedení, nápravy, průsaky oleje z hnacího ústrojí
- Řízení, servoposilovač či elektrický posilovač
- Elektrická výbava (od dobíjení, akumulátoru, přes stěrače, elektrická okna až po airbagy) - nejlépe na diagnostiku
- Klimatizace - funkce, náplň, tlak, vyčištění
 
     
  Po koupi automobilu  
     
 

Předpokládejme, že jsme právě zakoupili ojetý automobil, prolustrovaný, nekradený, nehavarovaný
a v dobrém technickém stavu.

 
     
  Pak Vás tedy čeká „úřednické kolečko“, kterým vyřídíte potřebné formality spojené s převodem vozu na nového vlastníka.